1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Riita jatkuu – pimittivätkö natsit totuuden maailman ensimmäisestä autosta?

Saksalaissyntyistä Sigfried Marcusta pidettiin vielä 1920-luvulla yleisesti bensiinikäyttöisen auton keksijänä. Sitten valtaan tulivat natsit ja dokumentteja katosi. Marcuksella oli juutalaistausta.

Ulkomaat
Alkuperäinen toinen Marcus-Wagen on ollut esillä Wienin teknillisesä museossa vuodesta 1918. Se on maailman vanhin ajokuntoinen auto.
Alkuperäinen toinen Marcus-Wagen on ollut esillä Wienin teknillisesä museossa vuodesta 1918. Se on maailman vanhin ajokuntoinen auto.Technisches Museum Wien

Saksasta Wieniin vuonna 1852 muuttanut Siegfried Marcus oli poikkeuksellisen monipuolinen mekaanikko ja keksijä. Marcus suunnitteli sähkömoottoreita, lennätinlaitteita, kuvauslaitteita ja jopa lamppuja.

Marcus huomasi, että öljynjalostuksen sivutuotteena syntyvä bensiini voisi toimia moottorin polttoaineena ja rakensi kokeilua varten vuonna 1870 ensimmäisen bensiinimoottorilla varustetun vaunun.

Ensimmäinen Marcus-Wagen oli neljällä pyörällä varustettu lavetti. Marcus-Wagenissa ei ollut ohjausta eikä jarruja, ja moottorikin oli suoraan kiinni takapyörissä ilman kytkintä.

Sigfried Marcus purkikin ensimmäinen Marcus-Wagenin heti kokeilujensa jälkeen.

Saiko Marcus autonsa valmiiksi ennen Karl Benziä?

Karl Benzin kolmipyöräiselle Benz-Patent-Motorwagenille myönnettiin patentti 1886. Myös Gottlieb Daimler sai samoihin aikoihin valmiiksi nelipyöräisen hevosettoman vaunun. Toisistaan saksalaiset eivät tienneet tuolloin mitään.

Toisen Marcus-Wagenin ongelmaksi muodostui oikutteleva hihnaveto. Alkuperäisellä autolla todistettavasti ajettu ainakin vielä vuoden 1950 jälkeen.
Toisen Marcus-Wagenin ongelmaksi muodostui oikutteleva hihnaveto. Alkuperäisellä autolla todistettavasti ajettu ainakin vielä vuoden 1950 jälkeen. Technisches Museum Wien

Itävallassa Marcus kehitti uutta vaunua. Toisessa raudasta ja puusta tehdyssä Marcus-Wagenissa oli ohjauspyörä ja 0,75 hevosvoimainen nelitahtimoottori. Vaunun piti kuljettaa kahta matkustajaa 5–8 kilometrin tuntivauhtia. Hihnaveto tuotti kuitenkin suuria ongelmia ja vaunu jäi prototyypiksi.

Toisen Marcus-Wagenin uskottiin pitkään valmistuneen jo 1875 tai 1877. Molemmat vuosiluvut oli dokumentoitu todennäköisesti väärin. Wienin teknillisen museon tietojen mukaan toisen Marcus-Wagenin rakensi Märky, Bromovsky & Schulz -niminen yritys vasta vuosina 1888–1889.

Historiantutkimusta ja jääräpäisiä uskomuksia

Sigfried Marcus herättää edelleen suuria tunteita. Useat historiantutkijat ovat keränneet aineistoa, jolla he pyrkivät todistamaan toisen Marcus-Wagenin valmistuneen ennen Benziä.

Esimerkiksi itävaltalainen insinööri Alfred Buberl on kirjoittanut Siegfried Marcus -kustantamon nimissä kirjan, jossa hän pyrkii todistamaan saksalaisten muovanneen historiaa Benzin ja Daimlerin eduksi.

Siegfried Marcusin hallussa on lukuisia patentteja pumpuista lamppuihin ja moottoreista tallentimiin. Taloudellista vaurautta Marcus ei keksinnöillään saanut.
Siegfried Marcusin hallussa on lukuisia patentteja pumpuista lamppuihin ja moottoreista tallentimiin. Taloudellista vaurautta Marcus ei keksinnöillään saanut. Technisches Museum Wien

Itävallassa muistutetaan myös mielellään, että vielä 1920-luvulla Saksassakin koulukirjat kertoivat Sigfried Marcuksen keksineen auton. Sitten valtaan astuivat natsit.

Vuonna 1898 kuollut Sigfried Marcus oli itse luterilainen. Hänen kauppiaana toiminut isänsä oli kuitenkin ollut hyvin merkittävässä asemassa Saksan juutalaisyhteisössä.

Natsit ”eliminoivat” asiapaperit ja muita salaliittoteorioita

Itävallassa Siegfried Marcus Automobil-Museum -museohanke etsi 1990-luvun lopulla vanhoja asiakirjoja, jolla Marcukselle haluttiin palauttaa natsien viemä kunnia. Uusia patenttikirjoja ja muita dokumentteja ei kuitenkaan enää löytynyt.

Riitaa on edelleen siitäkin, katosivatko monet paperit vain sodan melskeeseen vai hävittivätkö natsit ne tietoisesti. Myös monissa juutalaisten tiede- ja historiankirjoituksissa Marcus mainitaan esimerkkinä saavutuksista, jotka eliminoitiin pois maailman historiasta.

Siegfried Marcus -kustantamon mukaan osaa asiapapereista lähetettiin Yhdysvaltoihin turvaan, mutta ne katosivat sieltäkin.

Sanotaan, että Siegfried Marcus ei itse ollut riittävän tyytyväinen toiseen Marcus-Wageniin, jotta olisi hakenut sille patenttia. Jos vuosiluku 1889 kuitenkin pitää paikkaansa, ei hän sellaista olisi voinut enää saadakaan.

Lue seuraavaksi