Helsingin sillat huutavat korjausta

Helsingille on kertynyt silloista kymmenien miljoonien eurojen korjausvelka. Yksi huonokuntoisimmista on Hakaniemen silta. Anturit turvaavat, ettei sillalle käy kuin Turun Myllysillalle.

Kotimaa
Hakaniemen silta, taustalla Merihaka.
Yle

Jääpuikot kertovat karua kieltään Hakaniemen sillan kunnosta. Vesi on tehnyt betonirakenteissa tehtävänsä ja valuu pienimmistäkin rei'istä ulos.

Hakaniemen silta on Helsingin huonokuntoisimpia ja tulossa tiensä päähän kymmenen vuoden sisällä. Siltaan piilotetut anturit takaavat ettei yllätyksiä tule, kertoo projektijohtaja Timo Rytkönen Helsingin rakennusvirastosta.

- Jokainen joka on seissyt teräsrakenteisella kevyenliikenteensillalla, kun juoksija kulkee ohi tietää että silta heiluu kuormituksen alla ja niin tekee tämäkin. Jos niissä liikkeissä tapahtuu jotain muutoksia, se indikoi elinkaaren päättymistä.

Monitorit on asennettu Hakaniemen siltaan koemielessä, jotta siitä saadaan kokemuksia myös tulevaisuuden siltoja varten.

- Tämä monitorointi on sikäli hyvä, kun sillä pystytään havaitsemaan pienetkin muutokset. Sitten kun silmällä aletaan näkemään, että silta painuu tai ne on silminhavaittavia ne muutokset, sitten ollaan jo kovin pitkällä, Rytkönen huomauttaa.

Sillan tilalle asuntoja?

Siltoja ei ole Helsingissä hemmoteltu vaan korjausvelkaa on kertynyt niille yli 70 miljoonaa euroa. Helsingin sillat ovatkin kehnommassa kunnossa kuin valtion omistamat sillat keskimäärin. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mari Puoskari (vihr.) on harmissaan siitä, että korjausvelkaa on päästetty kertymään, mutta lupaa että suunta on parempaan.

Hakaniemen sillan kohdalla uusi maksaa saman kuin vanhan korjaaminen eli arviolta kymmenen miljoonaa euroa. Pienempi uusi silta myös vapauttaisi arvomaata Hakaniemestä ja Kruunuhaasta muuhun käyttöön.

- Ison sillan korjaaminen on kallista. Jos se korvataan vähän pienemmällä sillalla niin elinkaarikustannukset menevät aika tasan. Ja kun kyseessä on niin suuri silta, se vie paljon maata niin tästä voi tulla jopa kaavotettavaa tonttimaata lisää.

Myös Puoskari toivoo, että vanha silta korjattaisiin uudella.

- Päätöksiähän siitä ei vielä ole, mutta itse kannatan uuden sillan rakentamista. Toivoisin että siihen saataisiin vähän inhimillisempää ympäristöä, pienempää ja sirompaa ja siihen voisi tulla vaikka asuntoja ja toimitilaa.

Vihreät: Tunnelista ei ole sillan korvaajaksi

Pääkaupunki on siltojensa armoilla, sillä Helsinginniemen liikenne ei ilman niitä sujuisi. Hakaniemen sillan kohdalla paineita lisää Hämeentien kaavailu joukkoliikennekaduksi. Valtuuston puheenjohtajan Mari Puoskarin (vihr.) mukaan ajoitus on sikäli hyvä, että molempia asioita voidaan katsoa yhtä aikaa samalla kun Hakaniemen osayleiskaavaa päivitetään.

Silloista pääsee eroon vain tunneleiden avulla, mutta niille Vihreät eivät ole koskaan lämmeneet. Ei tässäkään tapauksessa.

- Keskustatunnelia ei tosiaan olla kannatettu ja Sörnäisten tunneliin on suhtauduttu hieman varovaisesti. Katsotaan saadaanko se Kalasataman liikenne muuten järjestettyä. Se on todella kallis sekin tunneli, että rahastahan tässä on aina kysymys, Puoskari summaa.