1. yle.fi
  2. Uutiset

Näytelmän tie teatterin lavalle on pitkä ja mutkainen

Teatteriesityksen saattaminen käsikirjoituksesta ensi-iltaan on usean kuukauden mittainen yhteistyöprosessi, jossa on mukana kymmeniä ihmisiä. Vain pieni osa heistä näkyy lavalla esityksen aikana.

Kotimaan uutiset
Tohvelisankarin rouva
Yle

Lappeenrannan kaupunginteatterissa saa lauantaina ensi-iltansa Maria Jotunin Tohvelisankarin rouva. Lappeenrannassa näytelmä on sijoitettu nykyaikaan ja sen henkilöhahmoihin on haettu ideoita tavallisista lappeenrantalaisista kaduntallaajista.

Selvitimme mitä kaikkea tapahtuu ennen kuin näytelmä on valmis ensi-iltaan.

Tohvelisankarin rouva valittiin teatterin ohjelmistoon viime kesänä. Lappeenrannan kaupungiteatterilta oli toivottu komediaa ja teatterinjohtaja Jari Juutinen oli miettinyt Jotunin tekstin käyttämistä jo pidempään.

- Olisiko se ollut heinä-elokuuta, kun minä sitten päätin, että tämä se on. Aika nopeasti me sitten skenografi Tinka Salmen kanssa aloimme miettiä, että minkälainen maailma tähän näytelmään halutaan, teatterinjohtaja, ohjaaja Jari Juutinen kertoo.

Taustalla hyörii kymmeniä näkymättömiä ihmisiä

Jo ihan alkuvaiheessa ohjaajan ja skenografin kanssa aloittavat suunnittelutyön yhteistyössä myös ääni- valo- ja videosuunnittelijat. Teatterilavan ulkoasu, äänimaailma ja valaistus muodostavat yhdessä suuren kokonaisuuden, joka toimii vain kaikkien osien loksahtaessa paikalleen. Tämä vaatii tiukkaa yhteistyötä.

- Minä aloitin lukemalla tekstiä useaan kertaan läpi ja poimimalla sieltä tiettyjä sanoja ja lauseita, joiden pohjalta tavallaan lähdin miettimään ulkoasua, kertoo skenografi, eli lavastuksen ja puvustuksen suunnittelija Tinja Salmi.

Suunnitteluvaihe voi kestää useita kuukausia, jonka jälkeen töihin pääsevät teatterin käsityöläiset, lavastajat, tarpeistonhoitajat ja puvustajat. Siinä vaiheessa on usein jo kiire saada kaikki valmiiksi.

- Meillä voi olla kaksi tai kolme kuukautta aikaa, että aika tiivistähän tuo on, kertoo lavastemestarin sijainen Jukka Malaska.

Suunnitelmat muuttuvat matkan varrella

Ja kaikkea, lavasteita, maskia, pukuja asentoja ja askeleita muokataan pitkin matkaa.

- Jotkut ohjaajat tietävät tarkalleen mitä haluavat esimerkiksi näyttelijöiden tekevän jo heti ensimmäisistä harjoituksista lähtien. Minä taas tykkään rakentaa kohtauksia yhteistyössä näyttelijöiden kanssa, Jari Juutinen kertoo.

- Koko ajan pitää olla valmis työntämään aikaisempia suunnitelmia pois ja keksimään uusia ja toimivampia ratkaisuja sen kokonaisuuden muodostamiseksi, kertoo puolestaan Tinja Salmi.

Näyttelijät saapuvat viimeisenä

Melkeimpä vasta viimeisenä ruotuun astuvat näyttelijät, jotka aloittavat harjoittelun muutamia kuukausia ennen ensi-iltaa. Samaan aikaan työnsä aloittavat myös maskeeraaja ja kampaaja, jotka miettivät jokaiselle henkilöhahmolle sopivan maskin ja kampauksen.

Näyttelijät aloittavat harjoittelun läpiluvulla, jossa istutaan pöydän ääressä ja luetaan käsikirjoitus läpi. Melko nopeasti käsikirjoituspapereista pyritään kuitenkin eroon, jotta lavalla päästäisiin oikeasti näyttelemään, ilman käsissä pyörivää paperinivaskaa.

Iso osa näyttelemisestä on ulkoamuistamista. Vuorosanat, ilmeet, eleet, paikka näyttämöllä jne. Tämän vuoksi myös näyttämömiesten tehtävä on erittäin tärkeä. He tuovat lavasterakenteet, huonekalut ja tarpeiston lavalle ja muuttavat lavastusta joskus myös kesken näytöksen. Kakkien esineiden on oltava joka kerta täsmälleen samassa paikassa, muuten näyttelijän keskittyminen voi herpaantua ja esimerkiksi vuorosanat unohtua.

Teatterin tekeminen on suuren hyvin yhteen hioutuneen koneiston yhteistyötä. Jokainen tietää tarkalleen mitä häneltä vaaditaan ja tekee sen, jotta muutkin voisivat onnistua työssään.

Me teatterissa kävijät näemme esityksessä lavalla pääasiassa vain näyttelijöiden työn, mutta esimerkiksi Lappeenrannan kaupunginteatterin henkilökunnasta vain noin 20 prosenttia on näyttelijöitä.

Lue seuraavaksi