1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Talvimatkailu on taitolaji

Helsinki vauhdittaa talvimatkailua kolmeviikkoisella kampanjalla. Kampanja käynnistyy torstaina alkavilla matkamessuilla.

Viime vuonna tähän aikaan ajeltiin jo täyttä häkää moottorikelkoilla. Kuva: YLE / Juha Silander

Käsite talvimatkailu ei herätä intohimoja Senaarintorilla vastaantulleessa helsinkiläispariskunnassa.

- Henkilökohtaisesti ei juuri mitään, täytyy sanoa. Kyllä sitä varmaan tulisi lähdettyä pitemmälle, jos siltä saralta jotain haluaisi,  Jukka Aulavuori sanoo.

- Joo, mulle riittää tosi hyvin tää Helsingin tarjonta. Mun mielestä täällä on kaikkea paljon turisteille. Helsinki on tosi hyvä kohde,  Petra Pentzin puolestaan toteaa.

Kampanjasta potkua

Helsinki vauhdittaa nyt talvimatkailua kolmeviikkoisella kampanjalla. Kampanja käynnistyy torstaina alkavilla matkamessuilla.

Kaupungin matkailutoimiston masinoimassa Winter Fun -kampanjassa on mukana lähes sata matkailukohdetta pulkkamäestä eläintarhaan.

Winter Fun Helsinki tarjoaa yrityksille näkyvyyttä ja mahdollisia uusia asiakkaita, asiakas saa puolestaan erilaisia etuja.

Talvi tuli - melkein

Talvea on odotettu ja nyt se on täällä - melkein. Lisää lunta ja jäätä toivotaan kuitenkin esimerkiksi Winter Fun -kampanjassa mukana olevassa ohjelmapalveluyrityksessä.

- Nythän ne on seissy täällä vihreellä nurmikolla moottorikelkat ja lumikengät on liiterissä odottamassa vaan, että tulis talvi. Nythän se näyttää hyvältä, Burn Out Cityn toimitusjohtaja  Henrik Bischoff uskoo.

Matkailukampanja päättyy juuri kun sydäntalvi on parhaimmillaan. Talvimatkailun markkinointi ei ole helppo laji.

- Kyllähän kaikilla sesongeilla on haasteensa. Jos kesä ei olekaan aurinkoinen, haasteita aiheuttaa sekin. Mutta kyllä matkailuihmiset luovii niistä läpi ja löytävät hyvät ratkaisut haasteiden keskellä, Helsingin kaupungin matkailutoimiston  markkinointi- ja viestintäpäällikkö Maarit Pitkänen sanoo.

Ajoitus on onnenkauppaa

- Sen kanssa on vaan elettävä ja lähdettävä vaan markkinoimaan. Ja jos se ei onnistu, täytyy keksiä vaihtoehtoja mitä voi tehdä, Henrik Bischoff pohtii.

Ajoituksen osuminen kohdalleen on paljolti onnenkauppaa, niin palvelujen tarjoajien kuin niiden markkinoinninkin osalta.

- Ei ehkä ihan sen mukaan kun lumi sataa pystytä aloittamaan kampanjointia. Koitetaan tietysti löytää sellanen aika, mikä palvelisi niin kaupunkilaisia, matkailijoita kuin täällä olevia yrityksiäkin, Maarit Pitkänen lupaa.

- Eihän sitä voi sillä lailla ajatella, että me emme ehkä voi tätä tehdä. Kyllähän Lappikin markkinoi revontulia vaikka niitä ei aina siellä näy. Ja Kanarian saaret mainostaa itseään aurinkoisena paikkana ja joskus siellä saattaa olla kylmää ja sateista talvellakin, Henrik Bischoff toteaa.