Detroitin autonäyttely: Alumiini ja hiilikuitu keventävät autoja

Alumiini ei ole ainoa materiaali, jolla autojen massaa voidaan pudottaa. Valmistajat käyttävät ja kokeilevat autoissaan myös esimerkiksi muovia, hiili- ja lasikuitua, kevlaria ja titaniumia. Monet teräksen vaihtoehdoista ovat kuitenkin kalliita.

tekniikka

Detroitin autonäyttelyssä huomio keskittyy uusiin materiaaleihin autojen valmistuksessa.

Amerikkalaiset ovat tottuneet vankasta teräksestä valmistettuihin autoihin, joista tunnetuimpia on Fordin työjuhta, avolavainen pakettiauto F-150. Nyt sen painoa on pudotettu yli 300 kiloa alumiiniosien avulla.

Auton keventäminen keventää myös polttoainekuluja.

- Autonvalmistajat eivät jätä kiveäkään kääntämättä etsiessään uusia keinoja keventää ajokkeja, sanoo autonvalmistaja General Motorsin edustaja Dan Flores.

Kalliin polttoaineen Euroopassa alumiinin käytöstä on kokemusta jo 1930-luvulta, jolloi ylellisiä Bugatteja tehtiin osin alumiinista. Audi käytti alumiinia autoissaan 1990-luvulla.

Alumiinissa on myös huonot puolensa. Alumiiniin tulleita kolhuja on kallista korjata, huomauttaa riippumaton teollisuusanalyytikko Bertrand Rakoto.

- Tarvittaisiin korjaamoverkosto, jonka käytössä olisi erityistyökalut, Rakoto toteaa.

Alumiinin hinta voi myös nousta, jos kaikki valmistajat alkavat käyttää sitä autojen valmistuksessa, hän varoittaa.

Alumiini ei ole ainoa materiaali, jolla autojen massaa voidaan pudottaa. Valmistajat käyttävät ja kokeilevat autoissaan myös esimerkiksi muovia, hiili- ja lasikuitua, kevlaria ja titaniumia. Monet teräksen vaihtoehdoista ovat kuitenkin kalliita.

Detroitissa esiteltiin Kian uusi urheiluauto, GT4 Stinger, jossa on muun muassa hiilikuituvanteet.

Hiilikuidun yhtenä ongelmana teollisuusanalyytikko Bertrand Rakoto piti kierrätettävyyttä.

Lähteet: AFP, Yle Uutiset