1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Suomi ja Ruotsi yhteisrintamalla Matkamessuille

Meri-Lappi ja Ruotsin puolen viisi lähikuntaa esittäytyvät rintarinnan torstaina alkavilla Matkamessuilla. Yhteismarkkinoinnin tarkoituksena on saada turistit viipymään alueella entistä pidempään.

Kuva: Meri-Lapin matkailu

Meri-Lappi ja Ruotsin puolen viisi lähikuntaa esittäytyvät rintarinnan torstaina alkavilla Matka 2014 -messuilla. Kemin matkailun toimitusjohtaja Susanna Koutonen kertoo, että kuntien yhteisellä Sea and Heart of Lapland -osastolla on mukana kaikkiaan toistakymmentä matkailuyrittäjää alueelta.

Yhteismarkkinoinnin tarkoituksena on saada turistit viipymään alueella entistä pidempään. Koutonen tähdentää, että matkailijat eivät tunne kuntarajoja ja samalla reissulla kahdessa maassa käynti on turistille itseisarvo jo sinänsä.

– Veikkaan, että rajan kummallakin puolella on tavoitteena, että asiakkaat olisivat täällä pidempään kuin päivän.

Koutonen arvioi, että todennäköisesti jokainen toimija pystyy omista palveluista tuottamaan vuorokauden ajaksi ohjelmaa. Kellossa on toinen ääni, jos haetaan alueella kolme päivää tai jopa viikon viipyviä asiakkaita.

– Silloin pitää katsoa jo vähän naapurinkin vaihtoehtoja, että mitä siellä on tarjolla.

Veikkaan, että rajan kummallakin puolella on tavoitteena, että asiakkaat olisivat täällä pidempään kuin päivän.

Susanna Koutonen

Merkittävä voimavara

Koutonen tähdentää Ruotsin rajan merkityksellisyyttä matkailun kehittämämisessä.

– Se voisi olla aika merkittävä voimavara. Kun samalla reissulla voi käydä kahdessa eri maassa ja palveluntarjonta on tietenkin hieman erilaista Suomessa ja Ruotsissa. Saadaan paketoitua mahdollisesti erilaisia sisältöjä niihin viipymäpaketteihin, Koutonen selventää.

Koutonen arvelee yhteismarkkinoinnista olevan monelaista hyötyä. Hän uskoo, että parhaimmillaan alueelle voidaan saada lisää sisältöä palveluihin.

– Asiakkaat varmasti hahmottavat paremmin meidän sijainnin. Varmasti syntyy myös uusia yhteistyökuvioita, kun matkailutoimijat ovat neljä päivää messuilla kuuntelemassa, kun jokainen esittelee omaa toimintaansa. Sieltä ehkä saadaan jotain sisältöä tälle alueelle lisää.

Helsingissä järjestettävät nelipäiväiset Matka 2014 -messut ovat pohjoismaiden suurin matkailualan tapahtuma.