Halpa taala helpottaa jenkkiautoharrastajia

Keminmaan keskustassa sijaitsee melkoinen amerikanautojen kotipesä. Entisen marketin sisuksista löytyy parikymmentä toinen toistaan upeampaa kaaraa. Toinen lähes priimakunnossa, toinen vielä toistaiseksi hiukan heikomassa hapessa.

Kotimaa
Californian rekisterikilpi
Jari Vesa / Yle

Main Street Cruisers -kerhon aktiivijäsen Jarno Huttunen esittelee ylpeänä kerhotiloja ja sen sisuksista löytyviä autoaarteita.

– Kerhossa on jäsenmaksun pulittavia päitä satakunta, mutta tosiaktiiveja parikymmentä. Osalla on auto hallissa suojahupun alla ja osa pitää aarteitaan kotona, laskee "Jape" Huttunen. Keskentekoisiakin on joukossa muutamia.

Nettiaika on olennaisesti helpottanut autoharrastusta - melkein mitä vain löytyy ja saa, kun osaa etsiä.

– Taalan kurssikin on ollut jo pitkään suotuisa jenkkiautoharrastukselle. Toivottavasti tilanne pysyy samana, toivoo kaksi jenkkiautoa omistava Jape Huttunen.

Krominkiilto kuuluu lähes poikkeuksetta tähän lajiin.

– Kromauksia ei saa teetettyä Suomessa, vaan ne työt tilataan joko Ruotsin Eskilstunasta tai Amerikasta. Lähes kaikkea saa myös uutena "Made in China -versiona", valistaa Jarno Huttunen.

Huttusen mukaan uustuotannossa saattaa olla monenlaista laatua ja paikalleen sovittelu voi joskus tuottaa harmaita hiuksia.

"Herranen aika - tuolla kuikkii Puikki"

Reportteri Jari Vesa hihkuu ilosta, kun hän bongaa hallista useita "rapakontakaisia" klassikkomerkkejä.

–Tuossa on valtavan kokoinen limousine. Taitaa olla ruumisauto, päättelee Jari. Jarno Huttunen varmistaa arvion oikeaksi. Autolla on mittaa ja leveyttä niin paljon, ettei se mahtaisi Savukosken yksikaistaiselle tielle edes mahtua.

Jari kaivaa hallista esiin myös Kupla-Volkkarin, eli vain dollarihymyn omistajilla ei ole etuoikeutta kerhoon.

Buick Riviera
Tämä ei ole Batman-auto vaan Buick Riviera 70-luvun alusta.Jari Vesa / Yle

– Taitaa olla jonkun jäsenen kakkos- tai kolmosprojekti. Toki tässä harrastuksessa autoklassikoista puhutaan, tarkentaa Jarno Huttunen.

Toimittajan silmät revähtävät auki kun näkee vuoden 1971 tai 1972 mallin Ford Mustangin lanteen pilkistävän autorivin keskeltä.

– Kovin on pölyssä ja on mahtanut maata tuossa peiton alla pidemmän aikaa. Tiiä sitten mitä omistaja aikoo, cruisailijoiden puhemies pohtii.

– Voi hertsyykeri Buick Riviera...Se on kuin Batman-auto, takaluukku muistuttaa veneen keulaa, läähättää Jari Vesa. Jarno Huttunen kertoo, että kyseinen "rohjake", mutta siisti sellainen, on aivan viime aikojen tulokkaita MSC-halliin.

– Lähtee muuten vaikka heti hytästä käymään, hän lupaa.

Projektia, projektia...

Monta projektiakin hallista löytyy. Yksi on Dodge Pioneer, jonka sisusta on purettu alkutekijöihinsä. Jari Vesa epäilee, ettei peli valmistu ensi kesäksi ajoon.

– Voipi mennä vielä jokunen aika, autoharrastaja Huttunen yhtyy innostuneen "klassikkotoimittajamme" näkemykseen ja poistuu lähes 30 asteessa paukkuvaan pakkaseen 200 euroa maksaneella Opel Corsalla.