Bloggaajat matkailun markkinoinnin ytimessä - Suomi-kuvaa luodaan nyt sosiaalisessa mediassa

Suomea tehdään nyt matkailukohteena tunnetuksi blogi, twiitti ja Facebook-päivitys kerrallaan. Parhaillaan Suomessa on koolla nelisenkymmentä kansainvälistä matkabloggaajaa, joiden toivotaan saavan sosiaalisen median yhteisöjensä jäsenet kiinnostumaan Suomesta.

Kotimaa
Kännykkä kädessä.
Riikka Pennanen / Yle

Matkailumarkkinoinnissa luotetaan nyt sosiaalisen median voimaan potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen herättäjinä. Kansainvälisiä matkabloggaajia on tullut Suomeen Matka 2014 -messujen yhteydessä järjestettävän Nordic Blogger Experience -ohjelman (siirryt toiseen palveluun) myötä. Idean äiti on NBE-ohjelman projektijohtaja Inna-Pirjetta Lahti.

– Aikaisemmin matkamessuilla on työskennelty kotimaisten matkabloggaajien kanssa, mutta keväällä 2013 heräsi tarve ryhtyä yhteistyöhön myös kansainvälisten bloggaajien kanssa.

Mukana on matkabloggaajia eri puolilta maailmaa. Kauimmaiset tulivat Perusta, Argentiinasta ja Kiinasta.

– Ohjelmaan haki mukaan yli sata kansainvälistä matkabloggaajaa, mikä ylitti odotukset. Jokainen mukaan hyväksytyistä kuitenkin maksaa matkansa Suomeen itse, Lahti kertoo.

Kartanomaakuntaa twiitataan maailmalle

Bloggaajille on järjestetty maakunnissa alueellista ohjelmaa ja yhtenä vierailukohteena oli Katisten Kartano Hämeenlinnassa. Pehtoori Panu Kekäleen mukaan työsarkaa markkinoinnissa riittää.

– Ulkomaanmarkkinointitoimii eri tavalla kuin kotimaassa. Ensin ihmiset pitää saada kiinnostumaan Suomesta, sitten tulemaan Suomeen ja sitten kisataan siitä, minne he tulevat. Kanta-Hämettä ei ole ulkomailla markkinoitu kymmeneen vuoteen eli kaikki aloitetaan alusta.

Olen kyllä aika vakuuttunut, että tämä realisoituu turistivirraksi.

Panu Kekäle

– Pyritään nostamaan tietoisuutta, eli vaikka ei saada välttämättä yhtään turistia suoraan, mutta jos saadaan tietoisuutta lisää, sekin auttaa tässä projektissa. Olen kyllä aika vakuuttunut, että tämä realisoituu turistivirraksi.

Kolmelle bloggaajavieraalle järjestettiin Hämeessä vauhdikasta ohjelmaa.

– Viinikellarilounas, maastoajokoulu rallin maailmanmestarin Minna Sillankorvan kanssa ja rallikyyditystä. Bloggarit ottivat kaikesta tietysti selfieitä ja videokuvaa. Sieltä nousi iloisia ja hymyileviä ihmisiä autosta, kertoo Kekäle.

Lisäksi elämyksiin kuuluivat auringonlasku Hämeenlinnan Kansallisessa kaupunkipuistossa, saunomista Hauhon Ilorannassa, visiitti kahvilaan ja Iittalan Lasimäelle. Kaikesta syntyi tietysti runsaasti päivityksiä sosiaaliseen mediaan.

Bloggaajana maailman ympäri

Inna-Pirjetta Lahti on itsekin matkabloggaaja. Hän kertoo, että bloggaajayhteistyö on matkailumarkkinoinnin kuuma trendi.

– Tämä on muuttanut matkailumarkkinointia perusteellisesti. Matkojen ostotapa on muuttunut, matkat ostetaan enimmäkseen netistä, ja siksi bloggaaminen toimi juuri matkailussa hyvin. Ostopäätöstä tukeva tieto löytyy netistä, ja on uskottavampaa, kun bloggaaja kertoo hyvästä kokemuksestaan, kuin että luet mainoslauseen.

– Siellä on oikeasti bloggareita, jotka ovat vuosia kiertäneet maailmaa ja kirjoittaneet siitä. Osa tekee sitä perheen kanssa, kiertää maailmaa ja kirjoittaa blogia, Lahti kertoo.

On uskottavampaa, kun bloggaaja kertoo hyvästä kokemuksestaan, kuin että luet mainoslauseen.

Inna-Pirjetta Lahti

Tuloksia mitataan näkyvyydellä sosiaalisessa mediassa, eli erilaisissa yhteisöpalveluissa ja blogeissa. NBE-ohjelman osallistujat olivat aktiivisia heti alkumetreillä.

– Meillä on Twitterissä käytössä aihetunniste #nbefinland (siirryt toiseen palveluun) ja maanantaina, ensimmäisen vuorokauden jälkeen, siellä oli jo noin 700 twiittiä. Lisäksi noin 150 kuvaa oli Instagramissa. Näiden tietojen pohjalta arvioidaan, että ohjelmalle saadaan yhteensä noin 20-30 miljoonaa mainintaa viikon aikana, kertoo Lahti.