Ammattikuski: ruotsalainen autoilija on suomalaista kohteliaampi

Moni länsirajan ylittänyt autoilija väittää, että ruotsalaiset ajavat hitaammin kuin suomalaiset ja ovat myös huomaavaisempia kuskeja. Ammattirekkakuski ja liikenneopettaja vahvistavat väitteet.

Kotimaa
Henkilön kädet ratilla.
Yle

Suomen ja Ruotsin ajokulttuurissa ja tienpidossa on huomattavia eroja. Näin arvioi 40 vuotta ammattikuskina toiminut torniolainen Jouko Nykänen, joka työkseen ajaa kuljetuksia Skandinaviassa.

Nykäsen mukaan esimerkiksi Pohjois-Ruotsissa päätiet pidetään selvästi paremmassa kunnossa kuin Suomen puolella. Hän kiittelee erityisesti sitä, että Ruotsissa teiden rakentamiseen ja uusimiseen on satsattu kotimaata enemmän.

- Se johtuu varmaan siitä, että siellä on satsattu teiden rakenteisiin ja rakentamiseen sekä verkoston uusimiseen. On tullut vaijeriteitä, joita on hoidettava. Niitä aurataan ja suolataan, Nykänen pohtii.

Ruotsalainen ajaa hiljaa

Nykänen tietää, että ajotapa on suomalaisten ja ruotsalaisten välillä hyvin samankaltainen - varsinkin, jos vertailukohteeksi otetaan itänaapurin kuskit, jotka saattavat ajella talvisissa olosuhteissa ilman talvirenkaita ja kokemusta liukkaista teistä.

Jos ruotsalainen tulee tänne Suomen puolelle ajamaan henkilöautolla ja jos täällä on satasen nopeus kesälläkin, se ajaa yleensä sitä yhdeksääkymppiä.

Jouko Nykänen

Läntisten naapureidenkin kesken löytyy silti selkeitä eroja; ruotsalainen ajokulttuuri on Nykäsen mukaan maltillisempi.

- Kyllä täytyy sanoa, että ruotsalaiset ajavat hiljemmalla nopeudella kuin me suomalaiset.

Nykäseltä löytyy selityskin ruotsalaisten hillitymmälle ajonopeudelle. Hän arvelee syyksi erilaisia sallittuja ajonopeuksia, jotka ovat naapurimassa hieman korkeammat. Talvinopeuksia Ruotsissa ei tunneta.

- Siellä on se 90 kilometriä tunnissa. Henkilöautoliikennehän noudattaa niitä nopeusrajoituksia, joihin ovat tavastuneet. Jos ruotsalainen tulee tänne Suomen puolelle ajamaan henkilöautolla ja jos täällä on satasen nopeus kesälläkin, se ajaa yleensä sitä yhdeksääkymppiä. Siinä on vinha perä, Nykänen toteaa.

Ruotsalainen on huomioonottava kuski

Ruotsalaisten väitetään olevan myös kohteliaita kuskeja.

- Ruotsalainen kansallisluonne on minusta aika fiksu. Voi sanoa, että se on kohtelias, myös henkilöautoliikenteessä. Mutta kyllä siellä löytyy niitä ääritapauksia, aivan niinkuin täällä Suomen liikenteessäkin, Nykänen huomauttaa.

Torniolainen liikenneopettaja Kari Myllylahtikin on sitä mieltä, että eroja liikennekulttuurissa löytyy. Hänen mukaansa ruotsalaisten ajotyyli on huomioonottavampi ja sosiaalisempi kuin suomalaisten. Ruotsalaiset pyrkivät Myllylahden mukaan sujuvaan liikenteeseen olematta itsekkäitä. Hän antaa esimerkin:

Väitän, että meidän nuori sukupolvi on fiksumpi.

Kari Myllylahti

- Ruotsalainen ajattelee risteystilanteessa, että jos oikealta tuleva on jo ehtinyt ajaa pidemmälle, hän luopuu omasta etuajo-oikeudestaan. Suomalainen ajattelee, että minähän menen.

Erot selittyvät historialla

Myllylahti arvelee, että ajokulttuurien ero johtuu ennen kaikkea siitä, että Ruotsi on autoistunut aiemmin, jolloin liikennekulttuuri on pidemmällä ja myös liikennetutkimusta on kertynyt pidemmältä ajalta.

- Mutta väitän, että meidän nuori sukupolvi on fiksumpi. Erot alkavat tasoittua, Myllylahti korostaa.

Malttia, suomalaiset!

Vuosikymmeniä teitä kyntänyt konkarikuski toivoisi ennen kaikkea malttia myös kotimaan liikenteeseen.

- Jos halutaan muutosta, niin kyllähän me ihmiset olemme herkkiä arvostelemaan toisia tiellä liikkujia. Kyllä se toisten huomioon ottaminen olisi kaikkein tärkeintä.

- Vaikka me liikutaan tällaisella raskaalla kalustolla, niin kyllä meidänkin pitää ottaa huomioon kaikki liikenne. Vaikka siellä hevonen kulkisi tien päällä, niin kyllä sillä on samanlainen oikeus liikkua siellä kuin meilläkin, Jouko Nykänen tähdentää.