400-metrinen suojaverho pysyy Näsijärven pohjassa kolmen tonnin painoilla

Rantatunnelin poistomaan ajo Näsijärven pohjaan vaatii ennakkovalmisteluissa niin ompelutaitoja kuin tarkkaa sihtiä kuormurilta.

Kotimaa
Aspinniemi
Antti Eintola / Yle

Aspinniemeen Ranta-Tampellaan ajetaan nyt louheita varastoon ennen kuin maanajo Näsijärveen alkaa. Santalahdessakin valmistelut on saatu hyvälle mallille. Järven pohjaan on asennettu suojaverho, jotta vanhojen teollisuusmaiden lietteet eivät lähde leviämään. Verhon asentaminen oli monivaiheinen prosessi.

– Ensin rannalla ommeltiin lujitekangasta 25 metrin pätkistä yhteen. Sitten tämä 400-metrinen verho vedettiin järveen, uitettiin paikoilleen ja painotettiin pohjaan ensin sieltä täältä suurin piirtein kohdalleen. Lopulta täydennettiin painotus, eli siinä on 25 metrin välein kolmen tonnin painot molemmilla puolin verhoa, kaikkiaan painoja on noin 30, kertoo työmaamestari Jari Humalajoki Lemminkäinen Infrasta.

Kaikkiaan Santalahden ja Ranta-Tampellan suojaverhoihin tarvitaan 160 kolmen tonnin painoa verhojen paikoillaan pitoon. Suojaverhous on ollut käytäntö muissakin suurissa vesistötäytöissä. Samanlaista lujitekangasta käytetään myös tien rakennuksessa.

Suojavallista tulee kuorma-autojen kippausrata

Käytännössäjättiverhon ja valtavien painojen paikoilleen laitto on vaatinut järeää kalustoa ja tarkkaavaisuutta.

Aloitamme täytöt niin, että ensin tehdään suojavalli tuohon verhon sisäpuolelle.

Jari Humalamäki

– Proomu kulki tässä kaivinkone kyydissään. Ensin mitattiin yhdistelmä oikealle paikalleen ja kaivinkoneen avulla tipautettiin painot oikealle kohdalle, silloin kun verho oli oikeassa kohdassa, Humalajoki selventää.

Jos Aspinniemen rantaa kulkee nyt, saattaa huomata kelluvia puomeja. Verho on niissä kiinni ja verhon helmoissa on kettingit, joihin kolmen tonnin painot on asennettu molemmin puolin verhoa. Suojaverhoa on asennettu reilusti yli täyttörajan. Ihan ensimmäiseksi maata tuodaan suojavallia varten. Vallista tulee niin massiivinen, että kuorma-autojen lastit voidaan ajaa sen päältä.

– Aloitamme täytöt niin, että tehdään suojavalli tuohon verhon sisäpuolelle. Sitten tavallaan täytetään siihen sisälle jäävää allasta, työmaamestari Jari Humalajoki kertoo.

Kaikkiaan Santalahteen ja Ranta-Tampellaan ajetaan Rantatunnelin poistomaata 400 000 kuutiota maata. Ranta-Tampellaan rantaan asennetaan vielä toinen suojaverho alkukesästä alueen toista täyttöaluetta varten.