Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee karppausta

Lappilainen ravintovalmentaja Jari-Pekka Pulkkinen kannustaa tavallista kuntoilijaakin kiinnittämään ruokaansa huomiota: sillä voi olla suuri vaikutus tuloksiin. Ravintotrendeissä hän kauhistelee proteiinien ylivaltaa, eli karppausta. Karppaus tulee Pulkkisen mukaan näkymään tulevaisuudessa uusina kansansairauksina. Pulkkinen on mies muun muassa huippuhiihtäjiemme ravintoteesien takana.

ilmiöt
Jari-Pekka Pulkkinen
Jari-Pekka Pulkkinen on kerännyt kokemusta urheilijoiden ravintoasioista yli 30:n vuoden ajan. Sirkku Savusalo / Yle

Jari-Pekka Pulkkinen on tehnyt yli 30 vuotta töitä urheilun ja kuntoilun parissa. Kehonrakennuksen MM-pronssimies vuosimallia 1995 oli pitkään kuntosaliyrittäjänä Rovaniemellä. Nykyään hän vetää kuntosaleja Kemi–Tornio-alueella. Toinen osa hänen työstään on huippu-urheilijoiden ravintovalmennus. Lapin urheiluakatemian avainurheilijat ovat Pulkkisen valmennettavia.

Pulkkisen ravintovalmennusta pidetään yhtenä tekijänä hiiihtäjä Martti Jylhän suoritusten paranemiseen. Hiihtäjän ruokavalio pistettiin täysremonttiin viime kauden jälkeen. Sen jälkeen hänen suoritustasonsa on noussut ja mies on nähty palkinotopalleilla yhä useammin.

Yksi Pulkkisen teeseistä on "solu täynnä ja vatsa tyhjä". Mitä se tarkoittaa?

- Kilpailutilanteessa urheilijalle on vain haittaa siitä, jos ruoka on vatsassa. Sen pitää olla silloin jo soluun tankattuna, jotta sen voi hyödyntää suorituksessa, Pulkkinen selvittää.

Esimerkiksi Martti Jylhä syö kuusi kertaa päivässä täsmälleen samanlaisen aterian. Miksi?

- Lyhyesti sanottuna näin pyritään pitämään anabolinen kehittävä tila yllä eli verensokeri mahdollisimman vakaana.

Suunnitelma myös ruokailuun

Pulkkinen muistuttaa, että niillä, jotka ovat jo junioreina omaksuneet ravintoasiat luonnolliseksi osaksi urheilua, ruokapuoli on kunnossa vanhempanakin.

- Ravintovalmennuksen pitää olla samalla tavalla suunnitelmallista kuten fysiikkavalmennuskin on, Pulkkinen sanoo.

Ravinnolla on merkitystä myös tavalliselle kuntoilijalle: Pulkkinen muistuttaa, että oikealla syömisellä kuntoilijakin voi lisätä suorituskykyään ja saada treenistään enemmän irti.

- Myös kuntoilijalla harjoittelun pitää olla rakentava, ei hajottavaa. Jos ravintoasiat eivät ole kunnossa, ei jaksa, keho kärsii ja siinä voi käydä niin, että sukset tai lenkkarit pistetään naulaan.

Hiilarit tuovat suorituskykyä

Jari-Pekka Pulkkinen kauhistelee proteiinin saamaa ylivaltaa ihmisten ruokavalioissa eli karppausta.

- Jokainen gramma pois hiilihydraateista on pois suorituskyvystä. Tuntuu välillä, että ihmiskeho olisi keksitty vasta nyt - ihminen toimii tietyillä fysiologisilla lainalaisuuksilla ja se välillä unohdetaan. Pelkään, että 10–15 vuoden kuluttua tämä karppausinto näkyy monina uusina kansansairauksina, hän puuskahtaa.

Pulkkinen korostaa, että monipuolinen ravinto on kaiken a ja o.

- Ravintolisillä saadaan täydennettyä aterioita. Ei tarvitse syödä neljää kiloa punaista lihaa, kun sen voi korvata yhdellä lusikallisella aminohappojauhetta aterian yhteydessä.

- Ruokailulla on muitakin arvoja kuin tankkaus. Ruuasta pitää voida nauttia, ravintovalmentaja muistuttaa.