Liikenneturvassa ei 80-lätkää kaivata

Jos edessäsi ajava auto kulkee kaikkien liikennesääntöjen ja rajoitusten mukaan, on ratissa todennäköisesti hiljattain ajokortin saanut kuljettaja. Näin uskoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen. Sitä tietoa varten ei auton takalasiin 80-lätkää hänen mukaansa tarvita. Muutenkin lätkä olisi hänen mukaansa nykypäivänä melko hyödytön.

liikenne
Kuin silloin ennen: 80-lätkä takalasilla.
Kuin silloin ennen: 80-lätkä takalasilla.YLE / Pekka Sipilä

80-lätkää on aina silloin tällöin kyselty takaisin nostalgisissa tunnelmissa, mutta nykypäivän olosuhteissa sille ei koeta Valtosen mukaan olevan tarvetta.

80-lätkä oli käytössä vuosina 1972 - 1996. Jos ajokortin saanut ajoi yli 80 kilometriä tunnissa ensimmäisen ajovuoden aikana, seurauksena oli ajokortin menettäminen ja passitus autokouluun.

- Nopeusrajoituksia on laskettu yleisesti, joten lätkä on menettänyt nopeudenalentamismerkityksensä. Olosuhteet ja liikenne ovat muutenkin muuttuneet siinä määrin, että lätkän ei enää koeta tuovan merkittäviä hyötyjä. Se oli oman aikansa lapsi, Valtonen toteaa.

80-lätkä oli oman aikansa lapsi

Tutkimuspäällikkö Juha Valtonen

Valtosen mukaan nuorten riskitekijöihin pyritään puuttumaan jo monivaiheisessa ajokoulutuksessa. Vahva koulutuspohja näkyykin hänen mukaansa asianmukaisena liikennekäyttäytymisenä.

"Ajohallinnan vakautusjärjestelmä ehdoton"

Autojen turvallisuustekniikalla pystytään korjaamaan useita kuljettajien kokemattomuudesta johtuvia virheitä. Siksi autojen varustetaso onkin Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan tärkeässä roolissa uusien kuljettajien liikenneturvan kannalta.

- Kannattaa huolehtia, että ajoneuvossa on mahdollisimman uutta turvallisuustekniikkaa. Esimerkiksi liukkailla keleillä ajohallinnan vakausjärjestelmän pitäisi olla ehdoton varuste uudella kuljettajalla, Valtonen toteaa.