Automerkit vaativat entistä parempaa näkyvyyttä

Automerkkien maahantuojat vaativat näkyvyyttä autotaloissa. Suurimmillaan vaatimuksena voi olla oma myymälähalli. Toisinaan riittää selkeä erillinen osastointi.

liikenne
Autoja autokaupassa.
Yle

Eri automerkkien maahantuojat ovat ryhtyneet vaatimaan parempaa näkyvyyttä autotaloissa. Vaatimustaso riippuu automerkistä. Esimerkiksi BMW vaatii nykyään omaa merkkikohtaista myymälähallia. Delta Bavaria avaa Suomen kolmannen BMW-autotalon viikonloppuna Lappeenrannassa.

Auto-Kilta puolestaan katsoi järkevämmäksi luopua merkin jälleenmyynnistä, koska se olisi vaatinut isoa investointia.

Autotalot neuvottelevat merkkikohtaisista osastoinneista ja näkyvyydestä maahantuojien kanssa. Myös henkilökuntaa koulutetaan merkkikohtaisesti.

Pääkaupunkiseudulla vaatimukset ovat tiukemmat kuin maakunnissa.