Sähköbussin akku on koetuksella Suomen pakkasissa

Sähköbussin akulle kun voi käydä pakkasessa aivan kuten kännykänkin akulle – se hyytyy. Talvisää on tuottanut monenlaisia yllätyksiä pääkaupunkiseudulla koekäytössä oleville sähköbusseille. Viime päivien pakkaset akut ovat kuitenkin kestäneet.

Kotimaa
Sähköbussikokeilu
Yle

Pääkaupunkiseudulla käynnissä oleva sähköbussihanke alkaa tuottaa tulosta. Nyt koekäytössä olevat sähköbussit ovat kestäneet esimerkiksi viime päivien pakkasia hyytymättä, vaikka varsinkin hankkeen alussa talvisää aiheutti suuriakin yllätyksiä.

Liikenneyhtiö Veolia on mukana hankkeessa, jossa eri valmistajien sähköbusseja testataan ja niiden talven kestävyyttä kehitetään yhteistyössä valmistajien ja tutkijoiden kanssa. Koekäytössä on tällä hetkellä kaksi sähköbussia. Ensimmäinen, portugalilaisvalmisteinen sähköbussi otettiin käyttöön syksyllä 2012 ja hollantilais-kiinalainen Ebusco puolestaan saatiin asiakasajoon viime kuussa.

Viime aikojen pakkasetkaan eivät ole hyydyttäneet busseja, vaikka aiemmin talvisää onkin tuottanut monenlaisia yllätyksiä. Ongelmia oli varsinkin alussa, huokaa tekninen asiantuntija Sami Ojamo

– Kyllä me tiedettiin, että on haastavaa, mutta että se on näin haastavaa! Ja se, että auto on valmis, ja sillä on ajettu vaikkapa miinus viidessä, niin se ei ollenkaan tarkoita sitä, että se toimii miinus viidessätoista.

Hankkeen tavoitteena on kehittää pakkasenkestävyyttä ja pikku hiljaa ongelmia onkin pystytty Ojamon mukaan ratkomaan. Ebusco näyttää pärjäävän pohjoisen olosuhteissa hyvin jo nyt ja portugalilaisbussiakin on Ojamon mukaan saatu kehitettyä.

Tärkeintä on ollut löytää keinot pitää akku lämpimänä. Sähköbussin akulle kun voi käydä pakkasessa aivan kuten kännykänkin akulle – se hyytyy.

– Lähinnä se on sitä, että miten akkujärjestelmä lämmitetään, miten se bussin lämmitysjärjestelmä toimii ja miten latauksessa otetaan huomioon, että akun pitää pysyä lämpimänä. Tärkeintä on oikeastaan se lämpimänä pito, Ojamo kertoo.

Tavoitteena kehittää myös kotimaista teollisuutta.

Sähköbussihankkeessa on mukana myös Teknologian tutkimuskeskus VTT. Koekäytössä olevat linja-autot testataan säännöllisesti sen raskaiden ajoneuvojen laboratoriossa.

VTT:n näkökulmasta hankkeella on kaksi tavoitetta. Ensimmäinen on selvittää, miten sähköinen joukkoliikenne kannattaisi Suomessa järjestää ja miten sähköbussit saadaan toimimaan pohjoisissa olosuhteissa. Toinen tärkeä tavoite on kotimaisen teollisuuden kehittäminen. Kylmien olosuhteiden osaaminen voisi olla kilpailuvaltti.

– Koska sähköbussit on kehittyvä markkina, uusi alue tavallaan, niin koetetaan sinne saada synnytettyä teollisuutta, joka voi sitten valmistaa komponentteja ja miksei mahdollisesti sähköbussejakin, kertoo tutkija Veikko Karvonen VTT:stä.

Hankkeessa mukana olevien mielestä tämä tavoite ei ole ristiriidassa sen kanssa, että nyt tutkimusta tehdään ulkomaisten valmistajien kanssa. Varsinkaan, kun sähköbussien massavalmistusta ei löydy Suomesta.

– Projektin kautta pystytään avaamaan ovia eurooppalaiseen teollisuuteen ja bussiteollisuuteen. Pystytään avamaan kontakteja ja projektissa pystyy esittelemään niitä omia tuotteitaan ja näyttämään, että ne on parempia kuin muut, tekninen asiantuntija Sami Ojamo sanoo.

VTT:n mukaan neuvotteluja yhteistyöstä käydään mahdollisten kotimaisten valmistajien kanssa. Lisää ulkomaisten valmistajien sähköbusseja saataneen koekäyttöön jo tänä keväänä.

Korjattu 20.1. klo 9.30: VTT:n tutkijan etunimi korjattu Veikoksi