Digitaaliset valomainostaulut tulivat ryminällä Ouluun - pelisäännöt hukassa

Pelkästään Oulun seudulla valomainostauluja on Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen mukaan 25 ja uusia lupahakemuksia tulee jatkuvasti. Jopa poliisi on puuttunut tien varsilla sijaitsevien jättimäisten valotaulujen kirkkauteen ja välkkymiseen liikenneturvallisuuden takia.

liikenne
Valomainos kaupan edustalla Haukiputaalla
Yle

Digitaalisia valomainostauluja on ilmaantunut Ouluun kiihtyvällä tahdilla. Pelkästään Oulun seudulla valomainostauluja on 25 ja uusia lupahakemuksia tulee jatkuvasti.

Jättimäiset valotaulut ärsyttävät monia liikenteessä kulkijoita.

- Ne ensinnäkin muuttavat kaupunkikuvaa ja tulevat jollakin tavalla yllättäviin paikkoihin. Niiden ylimääräinen valo tai päälletunkeva mainostyyli varmasti aiheuttaa ärtymystä, arkkitehti Kari Nykänen arvioi.

Oulussa myös poliisi on puuttunut valotauluihin liikenneturvallisuuden takia.

- Poliisilta on tullut palautetta siitä, että taulujen kirkkaus vaihtelee liian nopeasti ja värit ovat liian terävästi vaihtuvia. On epäilystä, että ne haittaavat näkyvyyttä, lupa-asiantuntija Matti Keinänen Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksesta sanoo.

Tähän saakka luvat valomainostauluille Oulussa ovat hellinneet varsin joustavasti. Perusperiaate on ollut se, että Oulun kaupungin mailla paikalliset urheiluseurat ovat voineet hakea lupaa valomainostauluille.

Tiukennuksia on tulossa. Lähtökohtana on, että otetaan paremmin huomioon liikenneturvallisuus, kaupunkikuva ja asumisviihtyvyys.

Matti Keinänen

Hakemus etenee siten, että ensin kaupunin liikuntavirasto arvioi, onko urheiluseuralla perusteita, rahoitusta ja kykyä hoitaa mainospaikkoja. Seuralla täytyy olla toimintaa pääsarja- ja junioritasolla ja säännöllistä yleisötapahtumiin liittyvää ilmoittelua. Jos liikuntaviraston lausunto on myönteinen, asia on yleensä edennyt myönteisesti myös teknisessä keskuksessa ja rakennusvalvontavirastossa.

Luvan myöntämisen jälkeen urheiluseura voi myydä valotauluun mainoksia. Kaupunki ei ole tähän saakka perinyt vuokraa mailleen sijoitetuista valomainostauluista.

Urheiluseurojen lisäksi nyt myös S-ryhmä on hakenut lupia valomainostauluille omissa kiinteistöissään. Markettien kiinteistöissä valomainostauluja on ainakin Oulunsalossa, Haukiputaalla, Kiimingissä ja Kaakkurissa.

Tiukennuksia tulossa, paikat saattavat muuttua

Oulun kaupunki haluaa nyt tiukentaa lupaehtoja, jotta valomainosten määrä ja sijoittelu ei karkaa käsistä. Asiaa pohtii työryhmä, jossa on edustajia sekä Oulun kaupungin hallinnosta että Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksesta.

- Tiukennuksia on tulossa. Mainostaulujen paikkoja katsotaan jatkossa todella tiukalla linjalla ja voi olla, että myös nykyisiä paikkoja muutetaan. Lähtökohtana on, että otetaan paremmin huomioon liikenneturvallisuus, kaupunkikuva ja asumisviihtyvyys. Myös taulujen kirkkautta aletaan säädellä tehokkaammin, työryhmään kuuluva lupa-asiantuntija Matti Keinänen Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksesta sanoo.

Tällä hetkellä sisällä olevat hakemukset valomainostauluille ovat Keinäsen mukaan jäissä siihen saakka, kunnes uudet ohjeet on saatu valmiiksi. Työryhmä kokoontuu 17. tammikuuta iltapäivällä ja Keinäsen mukaan kokouksessa tehdään alustavat linjaukset.

Homma on karannut käsistä

Oulun Palloseuran managerin, digitauluyrityksen omistajan Miikka Juntusen mukaan pelisääntöjen tiukentaminen on hyvä asia.

- Oulun kaupungin lupakäsittely ja digitaulujen lupien myöntäminen on karannut totaalisesti käsistä. Digitaulutoimintaan on tullut paljon harrastelijoita, jotka eivät välitä pelisäännöistä. Esimerkiksi Oulun Lippo pystytti taulunsa miljoonamontussa kolmen metrin päähän meidän taulusta. Ulkomainonnan käsikirjan mukaan välimatkan tulisi olla vähintään 100 metriä toiseen ulkomainostauluun, Juntunen sanoo.

Digitaulut ovat urheiluseuroille tärkeä tulonlähde.

- Digitaulut ovat meille toiseksi tärkein tulonlähde harjoitushallin jälkeen, Juntunen kertoo.

Valomainonnan voisi toteuttaa tyylillä

Arkkitehti Kari Nykänen sanoo, että mainosvalotaulut voidaan luokitella valosaasteeksi, jos ne sijoittuvat toimintojen lähelle ja häiritsevät esimerkiksi asumista tai työskentelyä. Nykäsen mukaan ärsytyskynnystä voitaisiin madaltaa helposti.

- Mainokset voisivat liukua pehmeämmin mainoksesta toiseen, jolla voitaisiin välttää välkkyminen. Kyse on kuitenkin tekniikasta, joten tuntuu, että sitä olisi aika helppo säädellä, mikäli näin halutaan.

Nykänen muistuttaa, että valomainokset kuuluvat urbaaniin kaupunkikuvaan.

- Maailmalta löytyy hyvinkin taitavasti toteutettua valomainontaa. Ouluhan voisi nyt profiloitua tässä edelläkävijänä ja näyttää, millaista on tyylikäs kaupunkikuvaan sopeutuva valomainostaminen.