Rahisiko pohja? – teillä olevat hidasteet tehdään heikomman ehdoilla

Korotettu suojatie on jalankulkijalle turva, mutta autoilijalle riesa. Usein kuulee auton ajaessa hidasteeseen, kuinka joko pohja tai spoilerit raapivat hidastetta. Harmittaahan se, mutta loppujen lopuksi oikealla ajonopeudella näiltä pitäisi välttyä. Pohjien rahinaa kuulee entistä enemmän matalien autojen yleistyessä. Hidasteet haittaavat myös talvikunnossapitoa.

Kotimaa
Kotetusta suojatiestä on sekä hyötyä että haittaa.
Yle

Hidasteita ja korotettuja suojateitä on Suomessa alettu rakentaa 1990-luvun alkupuolella. Ne otettiin käyttöön, koska autoilijat eivät tahtoneet noudattaa kymmenisen vuotta aiemmin käyttöön otettuja uusia alempia nopeusrajoituksia taajama-alueilla.

Matalat autot yleistyneet

Korotetuista suojateistä tulee kaupungeille sekä positiivista, että negatiivista palautetta.

Pääasiassa hidasteita rakennetaan koulujen lähelle ja paikkoihin missä on paljon kevyttä liikennettä. Joskus niitä rakennetaan myös asukkaiden toiveesta.

Jos kunnossapidon ehdoilla tehtäisiin päätöksiä, niin yhtään töyssyä ei rakennettaisi.

vs. toimiajajohtaja Kari Tihtonen

– Valituksia tulee jonkin verran. Suomessakin ovat yleistyneet Keski-Euroopasta tuodut matalat autot, ne ovat vaarassa näissä kohdissa, sanoo Imatran kaupungin teknisen toimialan vs. toimialajohtaja Kari Tihtonen.

Tihtosen mukaan korotus saa olla noin kahdeksan senttimetriä. Hidasteita rakennettaessa noudatetaan katsastussääntöjä.

– Korotus ei saa haitata liikennettä, mutta sen pitäisi kuitenkin turvata kevyt liikenne, eli hidastaa nopeuksia, Tihtonen määrittelee.

Hidasteet haittaavat kunnossapitoa

Hidasteista on kaupungille sekä hyötyä että haittaa. Kari Tihtosen mukaan hidasteista on haittaa varsinkin talvikunnossapidolle. Ne hidastavat teiden auraamista ja aura-autot voivat myös rikkoa hidasteita.

Auto ajaa hidasteeseen
Hidasteet haittaavat myös talvikunnossapitoa. Yle

Lisäksi tie kuluu hidasteiden kohdalla nopeammin. Autot joutuvat jarruttamaan ennen hidastetta ja kiihdyttävät hidasteen jälkeen, mikä kuluttaa asfalttipintaa pitkältä matkalta muuta tieosuutta nopeammin.

– Jos kunnossapidon ehdoilla tehtäisiin päätöksiä, niin yhtään töyssyä ei rakennettaisi, ne haittaavat ja tuovat lisäkustannuksia. Mutta liikenneturvallisuus on se tärkein asia ja heikoimman ehdolla näitä pitää suunnitella, Kari Tihtonen sanoo.