Etelä-Karjala voisi tarjota aitoja luontoelämyksiä sirkushuvin sijaan – "Saimaa voisi olla kuten Himalaja"

Etelä-Karjalan matkailijamäärät vähenivät viime vuonna kuten koko kotimaan matkailu ylipäätään. Mahdollisuudet ponnistaa erityisesti luontomatkailun osalta ovat olemassa, mutta sirkushuveilla kuorruttamisen sijaan niitä voitaisiin tarjoilla aitoina kokemuksina.

Kotimaa
Retkiluistelijoita Saimaan jäällä.
Tänä vuonna eteläistä Saimaata markkinoidaan sähköisessä maailmassa keskittyen erityisesti talvisesonkiin.

Etelä-Karjala loistaa poissaolollaan perjantaina yleisölle avautuneilla Matkamessuilla Helsingin messukeskuksessa. Lappeenrannan ja Imatran seutujen yhteismarkkinointia toteuttava GoSaimaa on osallistunut messuille vuodesta toiseen, mutta ei ole kokenut saavansa siitä riittävää hyötyä kustannuksiin nähden.

Imatran kylpylä on messuilla omalla osastollaan, mutta esimerkiksi muut alueen hotellit ovat esillä vain edustamiensa hotelliketjujen osastoilla.

Talviaktiviteetteja markkinoidaan ”hesalaisille”

Tänä vuonna eteläistä Saimaata markkinoidaan sähköisessä maailmassa keskittyen erityisesti talvisesonkiin.

- Talvisesonkiin meillä kuuluu tällainen lomapotti-peli, mikä tulee näkymään sähköisen maailman lisäksi myös tv:ssä. Se on kohdennettu pääkaupunkiseudulle ja Lahden suunnalle. Siellä tuodaan esille meidän talveen liittyviä aktiviteetteja; retkiluistelua, mönkijäsafaria, kelluntaa ja kaikkea jännittävää tekemistä, luettelee GoSaimaan projektipäällikkö Suvi Ahola.

- Muistutetaan myös sijainnista, että ei me suinkaan olla niin kaukana kuin moni pääkaupunkiseudun asukas vielä luulee, jatkaa Ahola.

Ei me suinkaan olla niin kaukana kuin moni pääkaupunkiseudun asukas vielä luulee

Luontomatkailu on vahva valtti pääkaupunkiseudun lomailijoille, mutta Etelä-Karjalassa sen markkinoinnin suhteen ollaan vielä lapsen kengissä.

- Kysymys ei ole siitä minkälaisia julisteita, minkälaista verkkomainontaa ja minkä näköisiä verkkokampanjoita tehdään. Jos me jokainen täällä otetaan sellainen asenne, että tulipa tänne kuka tahansa matkailija, niin me tehdään heihin vaikutus. Ollaan ystävällisiä, kerrotaan palveluista ja opastetaan tietä ja reittiä, ehdottaa valokuvaaja Mikko Nikkinen, jolla on paljon mielipiteitä alueen luontomatkailun suhteen.

Hänen ajatuksissaan hyvät kokemukset ja mielikuvat toimivat parhaimpana markkinointikeinona.

Sirkushuveja vai hiljaista erämaata?

Matkailumarkkinointi pyrkii tuomaan elämyksiä esille omalla keinollaan.

- Tällä hetkellä Etelä-Karjalan yhteismarkkinoinnin slogan on ”suuria suomalaisia elämyksiä”. Niitä elämyksiä nimenomaan halutaan tuoda esille kuten noiden talviaktiviteettien muodossa, sanoo GoSaimaan projektipäällikkö Suvi Ahola.

Mainoslauseiden ja sirkushuvien sijaan Etelä-Karjala voisi tarjota aitoja luontokokemuksia ilman temppuja.

Ihmiset tekevät itselleen korvien väliin sen seikkailun

Mikko Nikkinen

- Saimaa voisi olla kuten Himalaja tai erilaiset aavikot, jotka ovat tunnettuja luontomatkailukohteita. Maailmalla luontomatkailukohteille on yhteistä se, että sinne on vaikea päästä, eikä siellä ole oikeastaan mitään. Ihmiset tekevät itselleen korvien väliin sen seikkailun, vertailee valokuvaaja Mikko Nikkinen.