Myytit ratkaisevat autokaupassa – "ranskalaisille autoille ehdoton ei"

Milloin on korkea aika vaihtaa menopeliä, ennen kuin sen arvo romahtaa olemattomiin? Voiko ranskalaisiin luottaa? Uuden auton valinnassa ratkaisevat usein mielikuvat, vaikkei niille aina löytyisi järkevää selitystä.

autot
Henkilöautoja myyntinäyttelyssä
Juha Korhonen / Yle

Kotkalainen Risto Leinonen vaihtaa autoa muutaman vuoden välein. Hän on sitä mieltä, että mielikuvat ratkaisevat autokaupassa. Esimerkiksi valmistusmaalla on iso vaikutus valintaan.

– Ehdoton "ei" ovat ranskalaiset autot. Nykyään myös helppous ratkaisee: pitää olla automaattivaihteet ja ilmastointi, kertoo autoaan huollattamaan tuonut Risto Leinonen.

Leinonen myöntää, että autokaupassa mennään tunne edellä.

– Sitten tulee se järki heti perään, että onko tämä järkevää: kulutus, verot ja kaikki tällainen, ettei ostaisi mitään älytöntä autoa.

25 vuotta Kotkassa autoja myynyt Jukka Torikka vahvistaa saman: tunteella on iso merkitys ostotilanteessa.

– Ihmisillä on erilaisia mielikuvia autoista. Sitä tutkitaan ihan jatkuvasti, että millaisia merkkejä ja millaisia ominaisuuksia ihmiset haluavat, kertoo Lehtoauton myyntipäällikkö Jukka Torikka.

200 000 on maaginen luku

Moni miettii autonvaihtoa usein siinä vaiheessa, kun oman kiesin arvo laskee uhkaavasti. Jos matkamittari alkaa lähennellä 200 000:ta kilometriä, auton arvotippuu selkeästi.

Kilometrit vaikuttavat auton hintaan enemmän kuin ikä.

Jukka Torikka

Lopullisen myyntihinnan ratkaisee merkin suosio, auton huoltohistoria ja se, kuinka kovassa käytössä auto on ollut.

– Aikaisemmin hintaan vaikutti hyvin pitkälti ikä, mutta nyt se on muuttunut niin, että kilometrit vaikuttavat auton hintaan enemmän, sanoo Jukka Torikka.

Menekki ennustaa tulevaa

Autojen myynti heijastelee suoraan talouden näkymiä. Toissavuonna uusien henkilöautojen menekki romahti Kymenlaaksossa eniten koko Suomessa.

Viime vuonna laskutahti tasoittui, mutta ensirekisteröintien määrä väheni edelleen koko Suomessa seitsemän prosenttia.

Kauppa kyntää pohjamutia, eikä tänäkään vuonna ole suurta nousua odotettavissa.

– On paljon työttömyyttä ja epävarmuutta omasta tulevaisuudesta. Ne hillitsevät ostohalukkuutta, Jukka Torikka sanoo.