Laukaan turmamaneesin vaarat olivat tiedossa

Onnettomuustutkintakeskuksen loppuraportin mukaan romahtanut maneesi oli riskialtis. Tieto rakenteiden vaaroista oli olemassa, mutta se ei kulkenut Laukaaseen asti.

Kotimaa
Onnettomuustutkintakeskus on kaivanut maneesin kantavat rakenteet esille tutkimuksia varten.
Tutkinnanjohtaja Kai Valonen kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen loppuraportin päätelmistä.

Laukaassa viime vuoden helmikuussa tapahtuneen maneesiromahduksen tutkinta on valmistunut.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan sortuma oli nopea, eikä ratsastustunnilla olleilla ollut mahdollisuutta ehtiä alta pois. Turmassa kuoli yksi lapsi ja loukkaantui neljä muuta ihmistä.

Vuonna 1995 valmistuneen teräsrakenteisen maneesin pääkannattajina olivat kolminivelkehät. Samanlainen rakenne oli vuonna 2010 Liedossa sortuneessa rakennuksessa, josta Onnettomuustutkintakeskus antoi tuolloin laissa määritellyt ilmoituksen turvallisuusuhasta. OTK:n mukaan viesti kulki ympäristöministeriöstä ELY-keskusten kautta kuntien rakennusvalvontoihin, mutta ei päätynyt Laukaan maneesin käyttäjälle.

OTK suosittaa rakennusten tehokkaampaa tarkastamista

OTK:n mukaan maneesin suunnittelussa ja rakenteissa oli vakavia puutteita ja virheitä. Kohtuullisen vaativa rakennushanke olisi vaatinut parempaa kokonaiskoordinaatiota ja laatua varmistavia menettelyjä, sanoo tutkinnanjohtaja Kai Valonen.

- OTK antoi nyt viisi suositusta, joista yksi on vanha suositus, joka nyt toistetaan. Meidän näkemys on se, että Suomessa on sellaisia rakennuksia, joissa on puutteita turvallisuuden suhteen ja ainoa tapa saada nämä kuntoon on pyrkiä löytämään ne. Tätä varten suosittelemme, että perustetaan tietokanta, jossa kiinteistöjen turvallisuuden kannalta olennaiset tiedot olisivat viranomaisten saatavilla. Esimerkiksi vuoden 2010 Liedon onnettomuudesta oli tieto, mutta nythän tieto ei kulkenut Laukaan maneesin omistajille saakka, Valonen sanoo.

Onnettomuustutkintakeskus toistaa ensi kertaa vuoden 2006 sortumien tutkinnassa annetun suosituksen, jonka mukaan rakennuksille tulisi kehittää katsastusmenettely. Menettelyllä voitaisiin löytää rakennukset, joissa voi olla sortumavaara.

Suomessa on sellaisia rakennuksia, joissa on puutteita turvallisuuden suhteen ja ainoa tapa saada nämä kuntoon on pyrkiä löytämään ne.

Kai Valonen

Suomessa tulisi myös laajentaa rakennesuunnittelun ja toteutuksen tarkastusmenettelyä rakennuksille.

- Joskus käy niin että tehdään virheitä, joten olisi hyvä olla laadunvarmistusmenetelmä, jossa joku toinen katsoisi läpi suunnitelmat ennen kuin ne toteutetaan, Kai Valonen sanoo.

Turvallisuudelle riskialttiiden rakennustyyppien ja rakenteiden tultua ilmi pitäisi pystyä paikallistamaan muut vastaavat rakennukset jatkotoimenpiteitä varten.

Tapahtuneen nopean ja laajan sortuman välttämiseksi suositetaan ohjeiden laatimista jatkuvan sortuman estämiseen.

Klo 11:20 lisätty Kai Valosen kommentit.