HKL ja Siemens aloittavat käräjöinnin etuajassa

HKL:n ja Siemensin erimielisyyksien ratkominen oikeudessa alkaa jo helmikuussa. Käräjäoikeudessa käsitellään kiistaa viivästyssakoista. Osapuolet ovat sopineet myös kohtaamisesta välimiesmenettelyssä vuonna 2015.

Kotimaa
Havainnekuva suunnitellusta Lauttasaaren metroasemasta.
Havainnekuva Lauttasaaren metroasemasta.Länsimetro Oy

HKL:n ja Siemensin erimielisyyksien ratkominen oikeudessa alkaa jo helmikuussa.

Alunperin osapuolet olivat sopineet, että muun muassa metron automatisoinnista aiheutuneet riidat ratkottaisiin välimiesmenettelyssä vuonna 2015, Länsimetron aloitettua liikennöinnin.

Siemens on kuitenkin tehnyt erillisen kanteen hankintasopimuksen tulkinnasta. Erimielisyys koskee metron automatisoinnin viivästymisestä maksettavia sakkoja ja maksuaikataulua, sanoo HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström.

Kolmen ensimmäisen metrojunan automatisointi viivästyi runsaat seitsemän kuukautta.

- HKL katsoo Helsingin metron automatisoinnin viivästyneen niin selkeästi, että voimme vähentää maksueristä viivästyssakot ja tästä pidättämisestä on nyt sitten kysymys käräjäoikeudessa, Judström sanoo.

HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judströmin mukaan kysymys on huomattavasta summasta, sillä viivästyssakot on suhteutettu hankinnan kokonaismäärään.

Judström kuitenkin toteaa viivästyssakkoja koskevan oikeuskäsittelyn olevan sivujuonne verrattuna niihin erimielisyyksiin, jotka vielä odottavat ratkomista välimiesmenettelyssä.

- Joudumme käyttämään oikeuskäsittelyssä osittain samoja asiantuntijoita, jotka myös vetävät metroprojektia eteenpäin, joten käräjäoikeuteen meno työllistää meitä lisää, Judström toteaa.

HKL:n mukaan metrourakka etenee käräjöinnistä huolimatta.

- Tärkeintä on saada tämä projekti soudettua satamaan tavalla tai toisella. Tässä on niin isoja erimielisyyksiä, että niiden ratkaiseminen vie oman aikansa vielä senkin jälkeen, kun tämä projekti on saatu hyvälle malille liikenteessä, HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström summaa.