Ylämyllylle lisää rallirataa, Itäralli starttaa Joensuun torilta

Liperin Ylämyllyllä sijaitsevaan moottoriurheilukeskukseen rakennetaan lisää rallikäyttöön soveltuvaa rataa. Alueella sijaitsevaa noin kolmen kilometrin mittaista rataa jatketaan puolella. Talvikäyttöön rata on jo valmis, mutta kesäaikana käytäviä kilpailuja varten rata tarvitsee vielä mittavia soritustöitä.

ralliautoilu
Volvo Ylämyllyn ralliradalla.jpg
Arto Piiroinen

Ylämyllyn moottoriurheilukeskus on tullut suurelle yleisölle tutuksi monista rallicross- ja jokamiesluokan kilpailuista. Kisat ajetaan reilun kilometrin mittaisella radalla, josta osa on asfaltoitu. Alueella sijaitsee myös karting-rata, sekä kolmen kilometrin mittainen rallikäyttöön soveltuva harjoitusrata. Joensuun Urheiluautoilijat ovat rakentaneet alueelle lisää ralliin soveltuvaa harjoitusrataa, kertoo Joensuun Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Martti Rutanen:

- Meillä on rakenteilla uutta ralli-EK / sprinttirataa noin kolme kilometriä. Se on sen verran valmis, että talvella siellä pystytään ajamaan. Kesällä tuolla uudella pätkällä ei vielä pysty ajamaan, se pitäisi sorittaa ensin. Yhteensä meillä on nyt talvioloissa käytössä kuuden kilometrin mittainen rallirata.

Uudella radalla ajetaan kevättalven aikana muun muassa seuran jäsentenvälisiä kisoja. Rutanen toivoo ralliradalle monipuolista käyttöä:

- Seuran jäsenet ovat tietysti suurin käyttäjäkunta, mutta toivottavasti rataa vuokrataan myös muiden halukkaiden käyttöön.

Rahaa tarvitaan

Ralliradan valmistuminen edellyttää paljon talkootyötä ja myös rahaa. Yhtenä yhteistyökumppanina Joensuun Urheiluautoilijoilla on ollut Savon Ammattiopiston maansiirtoalan opiskelijat, jotka ovat tehneet alueella töitä maansiirtokoneiden kanssa. Myös monet alan yrittäjät ovat kantaneet kortensa kekoon.

Ralli on kallis harrastus. Sen myöntävät niin Martti Rutanen, kuin pitkän linjan rallimies Kalevi Hassinenkin. SM-tasollekin on todella vaikea lahjakkaankin ajajan nousta, sanovat miehet:

- Kyllä se on myönnettävä, että aika vaikea sieltä on huipulle nousta ilman tallin ja sponsoreiden tukea. Näin ainakin SM- tai MM-tason paikoista kilpailtaessa.

- SM-sarjan ajopelin hinnaksi voisi arvioida noin 80 000 euroa. Sen lisäksi uudessakin autossa käyttötunnit tulevat pian täyteen, jonka jälkeen muun muassa moottori, perä ja vaihdelaatikko on huollettava. Kyllä siinä eurot palavat.

Ralliharrastus aloitetaan B-junioreista, jossa ajetaan 2-vetoisilla autoilla. B-junioreista noustaan A-junioreihin, mikäli ajosuoritukset ovat tuoneet riittävän määrän pisteitä. A-junioreista noustaan yleiseen sarjaan, jossa kisataan Suomen mestaruudesta. Jos matkassa on riittävästi rahaa, taitoa ja onnea, niin ovet saattavat avautua MM-sarjaan.

Itäralli starttaa Joensuun torilta

Perinteinen Itäralli starttaa Joensuusta 8. maaliskuuta. Tänä vuonna rallin lähtö- ja myös maali on Joensuun torilla. Yleisöerikoiskokeena on pikataival numero viisi. Se ajetaan Joensuun raviradalla klo 15.00 aikoihin. Huoltoparkki tulee sijaitsemaan Ylämyllyn moottoriurheilukeskuksessa.

58-vuotias Kalevi Hassinen aikoo osallistua Itäralliin. Kalevilla on puolustettavana vseniorisarjan voitto viime vuodelta.

- Väimallli-koppaisella Escortilla aloitin rallihommat vuonna 1978, taidan myös lopettaa samanlaisella pelillä, suunnittelee Hassinen.