Viro haluaa Rail Baltican

Viro haluaa kehittää myös kansainvälisiä rautatieyhteyksiään. Rail Baltica-hanke etenee kuitenkin hitaasti.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Viron seuraavat raideliikennetavoitteet ulottuvat rajojen yli. Tärkeimpiä ovat Rail Baltica, joka on suunniteltu ratayhteys Baltian maiden ja Puolan läpi Saksaan, sekä yhteyksien parantaminen Pietariin ja Moskovaan, sanoo Viron liikenneministeri Juhan Parts.

Rail Balticalla on puolellaan EU:n poliittinen tuki, sen rakentamisen maksaisi valtaosin EU ja sitä ajaa virolainen liikennekomissaari. Silti hankkeen toteutuminen on epävarmaa.

Uutta rataa tukee Viro, missä Rail Baltican linjaa jo vedetään maastoon. Latvian ja Liettuan tahtotila on epäselvempi. Puolankaan hallitus ei tiedä, haluaako se radan vai ei.

Liettuan hallitus on lisäksi alkanut vaatia, että siellä rata pitää vetää pääkaupungin Vilnan kautta, eikä Kaunasin kuten aeimmin sovittiin.

Virolaisia naapurien venkoilu ärsyttää. Liikenneministeri Parts kutsui äskettäin Liettuan ministereitä lehtihaastattelussa hölmöiksi ja joutui pyytämään puheitaan anteeksi.

Viron talous- ja liikenneministeri Juhan Parts puolustaa Rail Baltica-ratahanketta. Kuva: Yle

Uusi rautatie kytkisi Baltian maat, ja laivayhteyden kautta Helsinginkin, Keski-Euroopan rataverkkoon ja nopeuttaisi ihmisten ja tavaroiden liikkumista siihen suuntaan. Silti kaikki eivät usko sen kannattavan.

- Ymmärrän heitäkin, nykyisten laskelmien pohjalla. Mutta laadukas uusi ratainvestointi muuttaa tilannetta. Se tuo mukanaan uusia investointi-, matkailu- ja muita mahdollisuuksia, uskoo Parts.

Pietariin ei uutta rataa

Tallinnan ja Pietarin välillä on kolme junavuoroa päivässä. Linjaa liikennöi yhtiö nimeltä GoRail. Junat kaipaisivat uusimista, mutta päätöksiä siitä ei ole vielä tehty.

Viron tavoitteena on liikenneministeri Partsin mukaan neuvotella Venäjän kanssa rajan ylitykseen kuluva aika lyhemmäksi. Nykyisin Tallinnan ja Pietarin väliseen junamatkaan tuhraantuu 7 ja puoli tuntia.

- Tahtoisimme myös, että rata parannettaisiin samaan kuntoon kuin Helsingin ja Pietarin välillä. Se taitaa kuitenkin olla liian kunniainhimoinen tavoite tällä hetkellä, sanoo Parts.