Virolaiset hyppäsivät uuteen junakyytiin

Virossa on koko matkustajajunakalusto vaihdettu uuteen tämän vuoden alusta. Junayhtiön mukaan matkustajamäärät ovat nousseet selvästi. Ruuhkavuoroilla kaikki eivät mahdu istumaankaan.

Ulkomaat
Matkustajia junalaiturilla Tallinnassa.
Virolaiset junat ovat samanlaisia kuin Helsingin lähiliikenteessä käytettävät.Yle

Neuvostoaikaiset siniset sähkö- ja moottorijunat ovat historiaa Virossa. Sekä Tallinnan alueen että eri kaupunkien välisiä vuoroja ajetaan uusilla porkkananvärisillä sveitsiläisillä Stadler FLIRT-junilla.

Tallinnan ja lähialueiden sähköjunat uusittiin viime kesänä. Tarttoon, Viljandiin, Pärnuun ja Narvaan ajavat dieseljunat vaihdettiin sveitsiläisiin tammikuun alussa.

Samalla Viron kaikkea henkilöjunaliikennettä ryhtyi hoitamaan valtionyhtiö Elron, entinen Eelektriraudtee. Kaukolinjoja liikennöineen Edelaraudteen sopimus lopetettiin, kuljettajista osa pääsi töihin Elronille.

Ruusuja ja risuja

Tallinnan ja Keilan välisessä sähköjunassa kuulee alkuiltapäivällä pelkkää kiitosta.

- Tilaa on kunnolla, eivätkä nämä jyrise niin paljon kuin vanhat junat, sanoo Triin Reimand. Nämä ovat talvella paljon lämpimämpiä, jatkaa Lissel Kodanipork. Myös junien ulkoasu sekä kyydin nopeus ja tasaisuus saavat kehuja.

Mutta ruuhka-aikaan tilanne muuttuu. Viideltä Tallinnasta Türiin lähtevä juna täyttyy töistä palaavista ääriään myöten jo kolmannella pysäkillä, ja napinaa kuuluu.

- Vanhoissa junissa en seissyt kertaakaan. Aamulla istuin ja illalla istuin, sanoo tungoksessa seisova Peeter Stenberg.

Kartassa näkyy Viron rautatieverkko.
Viron radat, joissa on matkustajaliikennettä.Yle Uutisgrafiikka

Matkustajia tullut lisää

Elron lupaa ruuhkavuoroille lisävaunuja. Myöskään kaikki junat eivät tulleet käyttöön heti vuoden alusta, vaan viimeisiä otetaan valmistajalta vastaan vielä pitkin talvea.

Mutta ylipäätään yhtiö on tyytyväinen siihen, että matkustajia on tullut lisää.

- Uusien sähköjunien käyttöön oton jälkeen matkustajia tuli 40 prosenttia lisää, ja odotamme että sama tapahtuu dieseljunienkin kanssa, sanoo Elronin myynti- ja kehitysjohtaja Norbert Kaareste.

- Valtio on asettanut meille tavoitteeksi kaksinkertaistaa junamatkustajien määrä. Neljässä vuodessa se tapahtuu, hän uskoo.

Vanhoja junavaunuja ratapihalla Tallinnassa.
Vuoden vaihteessa käytöstä poistetut neuvostoaikaiset matkustajajunat odottavat päätöstä kohtalostaan. Jos ei ostajaa tai vuokraajaa löydy, ne todennäköisesti romutetaan.Ahti Kaario / Yle

Matkat nopeutuneet

Junamatkat ovat Elronin mukaan nopeutuneet koko Virossa keskimäärin 15 prosenttia - nimenomaan uusien junien ansiosta. Useimmilla radoilla niillä voi ajaa 120 kilometriä tunnissa.

Kaikissa uusissa junissa on myös ensimmäisen luokan osasto. Piletti on kalliimpi, mutta tilaa on vähän enemmän, tietokoneelle pöytä, ja istuinpaikat numeroidut. Matkaeväät pitää ostaa asemalta.

EU avusti, valtio tukee

Viro on uusinut ja uusii myös ratoja ja ratapihoja. Niihin on saatu EU:n rahastoista tuntuvasti apua. Sähköjunista EU maksoi 80 prosenttia. Dieseljunat Viro maksoi itse.

- Vuonna 2007 oltiin tilanteessa, jolloin piti ratkaista, teemmekö nämä investoinnit. Neuvostoaikainen infrastruktuuri oli hajoamassa. Päätettiin, että henkilöjunaliikennettä tarvitaan Virossa. Aluepoliittisistakin syistä, sanoo liikenneministeri Juhan Parts.

- Nyt meillä on ajanmukaiset junayhteydet koko maassa seuraaviksi 20-30 vuodeksi.

Nuori mies maksaa junalippuansa junassa naiskonduktöörille.
Junayhtiö Elronin kalustoon kuuluu 18 sähköjunaa ja 20 dieseljunaa. Kaikki dieseljunat eivät ole vielä liikenteessä.Yle

Huonot radat ja huonot junat pudottivat junien osuuden henkilöliikenteestä Virossa EU:n häntäpäähän. Nyt matkustajia yritetään saada takaisin uusilla junilla ja edullisilla lipun hinnoilla.

- Junalippu Helsingistä Tampereelle maksaa 35-40 euroa. Tallinnasta Tarttoon on saman verran matkaa, mutta lippu maksaa noin 10 euroa. Se johtuu siitä, että valtio tukee lipun hintoja, sanoo Parts.