Vetyautoille tehtaillaan tankkauspisteitä - autoja on Suomessa tasan yksi

Kaasuvalmistaja Woikoski tähyää maailmanlaajuisille tankkausasemamarkkinoille. Samalla yritys odottaa vetytekniikan leviävän myös energiapuolelle.

talous
Vetyauton tankkaus.
Kuvassa tankataan vetyautoa.Pekka Havukainen / Yle

Mäntyharjulainen kaasuyhtiö Oy Woikoski Ab on hankkinut Suomen ensimmäisen vetykaasukäyttöisen henkilöauton. Yritys on kasannut myös ainoan vetykaasun tankkauspisteen Mäntyharjun Voikoskelle. Seuraava tankkauspaikka avautuu kuukauden sisään Helsingin Vuosaareen. Woikosken arvion mukaan Suomessa voisi jatkossa olla kymmeniä vetytankkausasemia.

– Auto tankataan samaan tapaan kuin tavallinen auto. Bensiinin sijaan tankkiin menee neljän minuutin aikana noin kuusi kiloa vetyä, Woikoski Oy:n toimitusjohtaja Kalevi Korjala kertoo tankkaustoimista.

Käytännössä Hyundain valmistama auto on sähköauto, mutta käyttövoimansa sähkömoottori saa polttokennoista, joihin syötetään vedyn ja ilman sekoitusta. Täydellä tankkauksella autolla pääsee vajaat 600 kilometriä.

Hintojen laskua odotetaan

Vetyauton tankkaaminen on pilottivaiheessa hinnaltaan nykyisen polttomoottoriauton tankkauksen luokkaa. Vetypolttoaine maksaa noin 10 euroa kilolta ja tankilliseen kaasukiloja tarvitaan viisi. Jatkossa hinta voi tulla alaspäin.

Esimerkiksi Hyundai on aloittamassa vetyautojen sarjatuotannon vuonna 2015. Samalla auton hinnan odotetaan laskevan. Woikoski Oy:n toimitusjohtaja Kalevi Korjala odottaa hinnan asettuvan 40 000 - 50 000 euron väliin.

Woikoski Oy:n ostama vetyauto.
Pekka Havukainen / Yle

– Alussa tehdään töitä sen kanssa kuka rakentaa ja kuka maksaa. Tässä tarvitaan kuntia ja valtiovaltaa mukaan rahoittamaan. Kuluttajahan loppujen lopuksi päättää mihin suuntaan mennään, Korjala pohtii.

Vetyauton ja -polttoaineen valttina pidetään ympäristöystävällisyyttä. Vetyauto tuottaa hiilidioksidia pyöreät nolla grammaa kilometrille.

Kasvavat markkinat

Kaasuyhtiö Woikoski hamuaa kasvaville vetykaasumarkkinoille. Yhtiön mukaan esimerkiksi Saksassa on 15 valmista vetytankkausasemaa, mutta seuraavan kymmenen vuoden aikana niitä rakennetaan 400. Tanskassa ja Norjassa tankkauspisteitä on viisi kummassakin.

– Maailmahan on tässä markkinana. Käytännössä meidän osaaminen on vedyn tuotannossa ja tankkausasemassa. Näemme, että sillä on potentiaalia maailmanlaajuisesti.

Autojen lisäksi polttokennotekniikkaa voitaisiin soveltaa muun muassa moottorikelkoissa ja vesiskoottereissa.