Kestävä elämänmuutos onnistuu pienin askelin ja oikealla motivaatiolla

Suora linja käsitteli menneellä viikolla kestäviä elämänmuutoksia. Verkkokeskustelijat pitivät tärkeänä, että motivaatio muutokseen lähtee sisältäpäin. Avuksi voi olla myös esimerkiksi vertaistuki tai ryhmäpaine sekä se, että muutosta ei lähdetä tekemään yhdellä rysäyksellä.

Kotimaa
YLE / Susanna Pekkarinen

Suora linja käsitteli viikon teemanaan kestävää elämänmuutosta kolmen tapauksen kautta. Myös Suoran linjan verkkosivuilla moni keskustelija kertoi omista elämänmuutoksistaan. Nimimekki elämänmuutokseni laittoi ruokatottumuksensa uuteen kuosiin jo pari vuosikymmentä sitten.

– Jouduin terveydellisistä syistä jättämään sokerin, valkoiset jauhot ja alkoholin kokonaan pois ja silläkös oli paljon parantavia vaikutuksia: ei koskaan enää sokerinhimoa, ei päänsärkyä, ei väsymystä ja painokin pysyy täysin normaalilla ruokavaliolla alakantissa, hän kertoo. Virtaa liikkumiseenkin riittää.

_Arja V _sen sijaan päätti lopettaa herkuttelun.

– Olen ostanut elämäni aikana niin paljon makeisia, etten uskalla laskea niihin käyttämääni kokonaissummaa. Luovuin niistä, kaikesta muustakin sokerista ja alkoholista, suklaasta. Kukkarossa on parempi tunnelma.

Kaikki elämänmuutokset eivät toki liity pelkästään parempiin syömätapoihin. Tästä todistaa nimimerkin _Vähempään on vaan tyytyminen _kokemus.

– Lauantaina en lähde shoppailemaan, vaan leivon leipää ja sämpylöitä. Sunnuntaina teen ruokaa kaupan eineseväs-annosten tilalle. Ulkomaan lomamatkat ovat vaihtuneet vuokramökkeilyyn – kulut ovat fifty-fifty, mutta lentopäästöt ja rahan säilyminen kotimaassa ratkaisevat.

– Aloitin vihreän elämän. Päätin lopettaa kaiken ylimääräisen kuluttamisen ja minimoin verojen maksun. En osta tai käytä mitään palveluja, jos ei ole aivan pakko, kertoo Vihreä vuosi.

Laila puolestaan lopetti tupakoinnin reilu vuosi sitten. Muutos on saanut myös miesystävän yrittämään samaa.

Muutos lähtee itsestä ja pienin askelin

Moni keskustelija painotti, että motivaatio muutokseen täytyy lähteä itsestä.

– Elämänmuutosta havitellessa olisikin ensiarvoisen tärkeää selittää kattavasti itselleen, miksi kyseiseen muutokseen on ylipäätään ryhtymässä. Ohjaako valintaa oma halu, ulkopuolelta tuleva paine vai jokin muu seikka? huomauttaa _Opiskelija. _

­– Esimerkiksi laihduttaminen siksi, että ”pitäisi” näyttää samalta kuin lehdissä hymyilevät photoshopatut neidot, ei onnistu pysyvästi, jos motiivina ei ole mitään muuta, painottaa Mikä itselle on tärkeää?

Vaikka moni päättää laittaa elämänsä kuosiin juuri uutenavuotena, ei elämän muuttaminen keskustelijoiden mielestä onnistu kertarysäyksellä. Lopputulos voi olla parempi, kun sen tekee yksi asia kerrallaan.

– Ei kannata lopettaa esimerkiksi jotain tiettyä asiaa täysin, vaan motivoi itsellensä, miksi jotain täytyy lisätä ja jotakin vähentää. Pitää yleissääntönä, että kaikki kohtuudella, kertoo nimimerkki tasapainoinen.

_Setula _ puolestaan neuvoo muuttamaan asennetta ja tekemistä yhden prosentin verran viikossa.

– Niin naurettavan vähän, että tiedät pystyväsi parempaan. Silloin se muutos on naurettavan helppo.

_Pienin askelin _antaa myös samantyyppisiä ohjeita.

– Otan yhden pienen tavoitteen kerrallaan, ja kun siihen tottuu, valitsen uuden. Näin elämän muuttamisesta tulee tapa opetella jatkuvasti uutta, mutta muutos on koko ajan niin pieni, ettei sen noudattaminen rasita.

Kaveri lenkille ja muita käytännön vinkkejä

Apuna muutoksen pitämiselle voivat olla myös ryhmäpaineen luominen tai ainakin kaverin mukaan ottaminen. Muutos säilyy paremmin, kun sitä ei ole tekemässä aivan yksin. Ainakin tavoitteestaan voi kertoa muille.

– Perustimme kuntoremonttiryhmän saadaksemme aikaiseksi toisaalta vertaistukea ja toisaalta ryhmäpainetta. Motto: ”Nyt saa luvan loppua tämä huonokuntoistuminen!” kertoo Kekomuurahainen.

Lenkkiystävä puolestaan vinkkaa hankkimaan lenkkikaverin, jonka kanssa sovitusta liikunnasta ei hevin lipsu.

Onnistuja antoi puolestaan erilaisen motivaatiovinkin:

– Lista (mitä ja milloin saa syödä) ja inspiraatiokuvat jääkaapin ovessa toimivat todella hyvin! Kun uuteen rytmiin tottuu, siitä tulee tapa. Ja kun on pari kuukautta ilman herkkuja, ei niitä enää kaipaakaan. Sitten listaakaan ei enää tarvitse.

_– _Ensin täytyy kartoittaa tilanne, missä mennään, ja sitten tavoite, mitä halutaan. Sen voi sitten konkretisoida muistilappuna, kuvana tai minä tahansa vaikka jääkaapin oveen tai muualle näkyville muistutukseksi. On myös hyvä miettiä, miten repsahduksiin – niitähän tapahtuu – suhtautuu ja miten niistä mennään yli, neuvoo _peli. _

_Guru _neuvookin tekemään varasuunnitelman, mikäli kaikki ei menekään aivan suunnitelmien mukaan.

– Mitä sitten teen, jos maanantain juoksulenkki tyssää lumisateeseen, ja minä päivänä?

Milloin on muutoksen aika?

Kaikkein parasta toki olisi, jos elämänmuutos tulisi tehtyä jo hyvissä ajoin. Asiat eivät kuitenkaan välttämättä aina suju näin hyvin, kuten _Kekomuurahainen _tietää.

– Realiteetti kuitenkin on, että yleensä muutoshalu tulee vasta sitten, kun ollaan jo enempi tai vähempi ongelmissa. Tulee se ahaa-elämys: näin ei voi jatkua.

Kekomuurahainen ei itse huomannut omaa huonoa kuntoaan ennen viime syksyn Lapin-vaellusta.

– Valitettavasti esimerkiksi terveyteen liittyviä asioita voi samaan aikaan haluta ja työntää toiminnan niiden saavuttamiseksi syrjään, sanoo MasaE.