Kilpailutuksen kääntöpuoli: epävarmuutta, pätkätöitä ja vaihtuvia työnantajia

Pääkaupunkiseudun bussilinjoja kilpailutetaan vuosittain koko joukko. Kuljettajille jatkuva kisa tietää epävarmuutta työn jatkuvuudesta ja työetujen säilymisestä.

liikenne
Tuulikki Aikio ajaa Helsingin sisäistä linjaa.
Yle

Pääkaupunkiseudun bussilinjoja kilpailutetaan jatkuvalla syötöllä. Kerralla kisassa voi olla kymmeniä autoja vaativa linjasto. Kuskeille linjakisa tietää epävarmuutta ja mahdollisia pätkätöitä.

- Et voi koskaan tietää kilpailutuksen myötä, missä firmassa olet seuraavaksi töissä, pääsetkö seuraavan firman terveystarkastuksesta läpi ja niin pois päin, Tuulikki Aikio, AKT:n Helsingin osaston työsuojeluvaltuutettu, sanoo.

Aikio myös muistuttaa, että mikäli kuljettaja on vanhassa yhtiössä saavuttanut joitain erityisiä etuja, eivät ne välttämättä säily, jos työnantaja vaihtuu.

Kilpailutuksen voittanutta yhtiötä sitoo pääkaupunkiseudun liikenteessä niin kutsuttu Lonka-sopimus. Sen mukaan uudet kuljettajat on ensisijaisesti palkattava yhtiöstä, joka hävisi linjoja.

- 20 vuoden aikana, mitä kilpailuja on käyty, aika vähän tämän Lonka-pankin kautta on kuljettajia siirtynyt. Viime vuosina enemmän, mutta vuosittain se luku on alla 100, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko kertoo.

Kilpailuttaja ei ole sopimassa työvoiman ehdoista

Pääkaupunkiseudulla linja-autoliikenteen kilpailuttaa HSL-kuntayhtymä. Kuntayhtymä ei ole mukana neuvotteluissa, joissa sovitaan, miten työvoiman käy kilpailutusten yhteydessä. Niissä pelataan ammattijärjestöjen sopimien sääntöjen mukaan, joista yksi on palkkausta koskeva Lonka-sopimus.

Aina kilpailutus ei suju järjestäjän toiveiden mukaan. Kahden Helsingin sisäisen linjan liikennöinnistä kiistellään nyt korkeimmassa hallinto-oikeudessa asti.

- Tämä oli ensimmäinen kerta bussiliikenteessä HSL:n aikana, kun tämmöinen ratkaisu tulee, HSL:n liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo.

Tällä hetkellä kiistanalaisia linjoja ajaa Pohjolan Liikenne väliaikaisella sopimukselle. Oikeuden päätöstä odotellessa kuskeilla on toive uusien kilpailtusten järjestäjille.

- Ainakin pidempiä sopimuksia. Niihin on tullut jo pidennystä, ei ole enää jokavuotista tämä siirtyminen. Mutta niin, pitempiä sopimuskausia, tiivistää toiveensa AKT:n osasto 009 työsuojeluvaltuutettu Tuulikki Aikio.