Suomalainen merimies on hyvässä huudossa maailmalla

Viimevuosien laivahaverit näyttäisivät lisänneen kiinnostusta suomalaista merenkulkualan opetusta kohtaan. Aboa Maressa Turussa opiskelee parhaillaan tulevia merikapteeneita mm. Meksikosta ja Nepalista.

tekniikka
Yhdessä kahdeksasta Aboa Maren komentosiltasimulaattoreista voi ohjata Silja Linen Baltic Princessiä täysin todentuntuisissa olosuhteissa.
Yhdessä kahdeksasta Aboa Maren komentosiltasimulaattoreista voi ohjata Silja Linen Baltic Princessiä täysin todentuntuisissa olosuhteissa.Ari Welling / Yle

Silja Linen Baltic Princessin miehistö saa täydennyskoulutusta yhdessä Aboa Maren komentosiltasimulaattoreista.

Baltic Princessin päällikkö Juha Rossi istuu simulaattorissa kuin kotonaan.

- Tämä vastaa aivan täysin aitoa laivan komentosiltaa. Välillä sen unohtaa, että istutaan maissa, hymähtää Rossi.

Viereisessä huoneessa voi ohjata Vikingin Linen Graceä tai FinnLinkin Finn Eagleä oikeaa vastaavissa olosuhteissa.

Entisen Turun merenkulkukoulun historia juontaa peräti 1800-luvun alkuun, kertoo simulaattorivastaava Ossi Vestilä.

- Täällä Turussa ollaan tosiaankin opetettu merimiehiä peräti 200 vuotta. Tänä päivänä ollaan tietysti tässä simulaattorimaailmassa yhä enenevässä määrin, sanoo Vestilä.

TUI-alusten päälliköt koulutetaan Turussa

Turun telakalla on työn alla kaksi alusta saksalaiselle TUI-varustamolle.

Suomalainen merimies ja päällystö ovat haluttua tavaraa.

Jami Toivonen

Laivojen kreikkalaiset päälliköt tulevat hekin oppiin Aboa Mareen, sen Viking Grace -simulaattoriin, sillä laivojen komentosillat ovat samat.

Suomalainen kippariosaaminen ja -opetus ovat arvossaan maailmalla, sanoo simulaattorikouluttaja Jami Toivonen.

- Ovat ehdottomasti. Maailmanmarkkinoilla kyllä näkyy vienti ja veto, sillä suomalainen merimies ja päällystö ovat haluttua tavaraa, summaa Toivonen.