Finnwatchin raportti: Kauppojen ananasmehuja tehdään edelleen karuissa oloissa

Finnwatchin mukaan useiden vähittäiskauppojen käyttämän thaimaalaisen mehutehtaan toiminnassa on viitteitä ihmiskaupasta ja pakkotyöstä.

Kotimaa
Ananasta leikataan.
Ananasta kuoritaan Thaimaan suurimpiin kuuluvalla viljelytilalla Ko Changissa.Barbara Walton / EPA

Kansalaisjärjestö Finnwatch epäilee suomalaisten vähittäiskauppojen uuden ananasmehutoimittajan polkevan työntekijöiden oikeuksia jopa pahemmin kuin aiempi toimittaja.

Finnwatchin raportin mukaan SOK:n, Keskon ja Tuko Logisticsin käyttämä mehutehdas takavarikoi työntekijöiden passeja ja pitää heitä velkaorjuuden kaltaisissa olosuhteissa. Työntekijät raportoivat myös pahoinpitelyistä työpaikalla.

Finnwatch toteaa ananasmehukonsentraattia tuottavan thaimaalaisen tehtaan toiminnan viittaavan ihmiskauppaan ja pakkotyövoimaan.

– Tehtaan työntekijöitä on huijattu rekrytoinneissa, ja he ovat suuria summia velkaa työvoimavälittäjille. Työntekijöille maksetut palkat ovat laittomalla tasolla, ylityöt ajoittain pakollisia eikä vuosilomia anneta, raportissa listataan.

Finnwatchin tänään tiistaina julkaisema Ojasta allikkoon -raportti on seurantaa viime vuonna julkaistulle raportille, joka käsitteli vähittäiskaupan omien private label -tuotteiden valmistusta. Kauppaketjut ryhtyivät raportin jälkeen toimiin, mutta Finnwatchin mukaan uudet havainnot osoittavat, etteivät toimet ole olleet riittäviä.

Tonnikalatehtaat sitoutuivat parannuksiin

Raportin mukaan myös kauppaketjujen tonnikalatuotteita valmistavien thaimaalaisten alihankkijoiden toiminnassa on puutteita. Työntekijöiltä oli muun muassa peritty laittomia maksuja ja heiltä oli evätty lakisääteisiä taukoja.

– Tonnikalatehtaissa töitä paiskitaan minimipalkalla. Työpäivät ovat tavallisesti 12 tunnin mittaisia. Tullakseen palkallaan toimeen työntekijät jakavat pienet, huonokuntoiset huoneet useiden työntekijöiden kesken, Finnwatch kertoo.

Molemmat tutkitut tonnikalatehtaat sitoutuivat moniin parannuksiin vuoropuhelussa Finnwatchin kanssa.

Raportista ilmenee, että suomalaiset kauppaketjut pyrkivät aktiivisesti lisäämään alihankkijoidensa vastuullisuutta. Muun muassa SOK ja Kesko ovat kartoittaneet tavarantoimittajiensa alihankintaketjujen vastuullisuutta ja tehneet tai suunnitelleet muutoksia hankintasopimuksiin.

Lidlille Finnwatch kuitenkin antaa risuja siitä, ettei ketju ole kertonut thaimaalaisen tavarantoimittajansa nimeä tai auditointilannetta. Järjestö ei näin ollen ole voinut arvioida Lidlin tuotteiden vastuullisuutta.