1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Ministeri: Suojateitä ehkä liikaa

Autoilijat pysähtyvät suojatien eteen tai sitten eivät. Myös jalankulkijat ja pyöräilijät käyttäytyvät liikenteessä vaihtelevasti, mutta tuntevat ennen kaikkea turvattomuutta. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) haluaa herättää keskustelua suojateiden määrästä.

Kuva: Yle

Yle Uutisille on tulvinut viime päivinä yleisöhavaintoja vaarallisista risteyksistä eri puolilta maata. Autojen ja kevyen liikenteen Läheltä piti -karttaan on kirjattu jo noin 10 000 merkintää. Viesti kentältä kertoo sekä turvattomuuden tunteesta että todellisista vaaranpaikoista. Suojatiet näyttävät kärsineen inflaation, liikenneministeri Merja Kyllönen arvioi.

– Iso kysymys tänä päivänä on se, että voidaanko me miettiä, että (olisi) vähemmän suojateitä, mutta niillä on isompi painoarvo, hän sanoo.

Kyllösen mukaan Suomessa on muita maita enemmän suojateitä. Suojateiden turvallisuuden kohentamisesta on valtioneuvoston periaatepäätös, jossa esimerkiksi "Suojatieturvallisuuden varmistaminen asetetaan poliisin liikenneturvallisuusstrategian painopisteeksi". Paperille kirjatut tavoitteet muuttuvat hitaasti teoiksi, ministeri Kyllönen myöntää.

– Sitä työtä tehdään koko ajan myös siellä päivittäisellä suunnittelupöydällä, mutta muutos siinä arjessa näkyy hitaammin kuin kansalaiset toivoisivat.

Peltipoliiseja, turvaliivit tai asennemuutos?

Lain mukaan kuljettajan pitää pysähtyä suojatien eteen, jos jalankulkija on suojatiellä tai on astumassa sille. Sakkotilastot tosin kertovat, että kuljettajan ei tarvitse pelätä kiinnijäämistä. Poliisihallituksesta arvioidaan, että vuosittain suojatiesäännön rikkomisesta kirjoitetaan 700-800 sakkoa. Tallinnassa poliisivalvonnan lisääminen tehosi, Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen muistelee.

– Ei siitä niin kovin montaa vuotta ole, kun Tallinnassa jalankulkija huomasi, että siellä on aikamoisen vaarallista viipottaa jalankulkijana kadun yli, mutta nyt tilanne on aivan toinen.

Suomessa peltipoliisit voisivat valvoa suojateitä, ministeri ehdottaa jälleen. Ja oma vastuu on syytä muistaa, Kyllönen lisää.

– Esimerkiksi ihan semmonen asia minkä jokainen ihminen voi tehdä, eikä maksa kovin paljoa, on turvaliivien käyttö liikenteessä. Olipa kirkasta tai pimeää.