Maksupääte kysyy tippiä – suomalainen painaa punaista

Kortilla tippaamisen mahdollistavia maksupäätteitä löytyy yhä useammasta ravintolasta. PAMin puheenjohtaja Ann Selin löytää digitaalisesta tippaamisesta monta hyvää puolta.

Kotimaa
Maksupääte ravintolan pöydällä.
Osassa ravintoloista on käytössä maksupäätteitä, jotka ennen pin-koodin antamista tiedustelevat, haluaako asiakas jättää juomarahaa.Sami Tammi / Yle

Tippikulttuuri on muuttunut Suomessa paljon vuosien saatossa. Nyt juomarahan antamisessa on otettu taas yksi kehitysaskel, kun korttimaksulaitteet tiedustelevat ennen pin-koodia, haluaako asiakas tipata vai ei. Näin laitteet mahdollistavat digitaalisen tippaamisen.

Turun osuuskaupan ravintola Fransmannin ja Börs Bar & Cafén ravintolapäällikkö Susanna Lehtelä pitää päivitettyjen maksupäätteiden yleistymistä kaikkien etuna.

- Tämä on myös asiakkaan palvelemista, koska iso osa laskuista maksetaan nykyisin kortilla. Moni harmittelee kun ei käteistä ole tullut mukaan, jolloin juomarahan jättäminen hankaloituu. Nyt maksupääte mahdollistaa tipin antamisen myös tällaisissa tilanteissa, Lehtelä kertoo.

Lehtelä ei näe uusien maksupäätteiden muuttaneen tilannetta entisestä paljoakaan.

Tippi on nimenomaan kohtelias osoitus hyvästä asiakaspalvelusta, ei mikään velvollisuus

Susanna Lehtelä

- Aina kortilla maksettaessa on voinut kuittiin lisätä ekstraa tai jättää pienen summan käteistä. Nyt vain sama onnistuu myös kannettavien maksupäätteiden kanssa.

Kaikki eivät tippaamista sulata.

- Välillä kuulee kommentteja, että juomarahan antaminen olisi henkilökunnan aliarvioimista tai jopa eräällä tavalla kerjäämistä. Tästä ei missään nimessä ole kyse, vaan tippi on nimenomaan kohtelias osoitus hyvästä asiakaspalvelusta, ei mikään velvollisuus, Lehtelä sanoo.

Ei tippi tapa

Turussa lounaalle kiiruhtanut Anna Kovacs kertoo, että ulkomailla juomarahaa tulee jätettyä useammin kuin kotimaassa.

- Ulkomailla tulee otettua jopa vähän stressiä, että minkä verran tippiä kuuluu jättää. Siksi olen ihan tyytyväinen, että Suomessa on valinnanvapaus tippaamisessa. Toisaalta kun Suomessa loppusummaan on jo laskettu kaikki valmiiksi mukaan, niin oletuksena juomaraha on vähän turha. Sen verran paljon jo nyt ruuasta ja juomasta maksetaan.

Juuri ateriaansa lopetteleva Pentti Lehtinen pitää tipin antamista hyvästä ruuasta ja palvelusta itsestään selvänä.

- Eri asia on niin sanotut itsepalveluravintolat. Niissä en näe palvelurahalle perusteita.

"Enemmänkin voisi tipata"

Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja Ann Selin näkee digitaalisessa tippaamisessa hyviä puolia.

- Uudenlaiset maksupäätteet ovat yleistymässä siksikin, että turvallisuus vaatii maksupäätteen viemisen asiakkaan luokse, eikä korttia pois asiakkaan luota takahuoneeseen. Nyt kun laitekantaa uusitaan, tällaiset mobiililaitteet tulevat yleistymään.

Painaako suomalainen asiakas sitten ennemmin punaista vai vihreää nappia?

- Tippien antaminen katosi Suomesta lähes kokonaan kortilla maksamisen yleistyttyä. Riippumatta siitä mikä maksutapa on, suomalaiset ovat kotimaassaan aika kehnoja tippaajia, Selin sanoo.

- Olisikin ihan hyvä, jos uusi maksupääte muistuttaisikin nyt asiakkaita siitä, että hyvästä palvelusta voisi palkita tällä tavalla.

Selinin mukaan digitaalinenkin tippi kilahtaa tarjoilijan taskuun, ei ravintolan kassaan.

- On olemassa erilaisia käytäntöjä, joissain ravintoloissa työntekijä saa erotuksen kassasta käteisenä, toisaalla taas työnantaja maksaa kortteihin kirjatun tipin palkanmaksun yhteydessä.