Jinjoogassa aika pysähtyy ja peruuttaa

Rauhallisessa jinjoogassa rapakuntoinenkin pysyy mukana. Omaa suoritusta ei myöskään vertailla muiden tekemiseen, sillä harjoitukset tehdään silmät suljettuina.

ilmiöt
Joogaajia joogafestivaaleilla.
Yle

Hidastempoinen jinjooga tekee tuloaan joogatuntien valikoimiin. Aloittelija kävi kokeilemassa ja toteamassa, että jinjoogan hidas tahti ja pysähtyminen hetkeen eivät ole kiireiseen arkeen tottuneelle helppoja asioita. Olo on kuin puusta pudonneella.

Joogaohjaaja Annika Rouvinen sanoo, että jokainen osallistuja kokee jinjoogan eri tavalla, sillä kokemus on henkilökohtainen.

Sulamme asentoon, keskitymme hengitykseen ja annamme asanan tehdä tehtävänsä.

Annika Rouvinen

– Jokainen on siellä tarkkailijana. Yleisesti tunnilla lihakset rentoutuvat, päästään sidekudoskalvoille saakka. Mieli syvärentoutuu, hengitys syvenee. Päästään syvälle palleahengitykseen.

Alkuvuodesta kuntosalit, jumppatunnit ja joogaharjoitukset täyttyvät innokkaista kunnonkohottajista. Jinjoogaan kuuluu pysähtyminen ja rauhoittuminen, toisin kuin useimpiin muihin lajeihin.

– Elämme hyvin jangisessa maailmassa. Kaikki liikuntamuodot ovat 99-prosenttisesti jangia, usein myös jooga. Se on eteenpäin menevää, dynaamista. Tarvitsemme elämässämme myös vastapainoa. Jin vastaa siihen hyvin, koska se on hiljentymistä, pysähtymistä, peruuttamista. Siksi moni tykästyy jinjoogaan, arvelee Rouvinen.

"Helppoa se ei ole, eikä tarvitsekaan"

Aloittelijalla on täysi työ saada mielensä rentoutumaan ja päässä vilistävät ajatukset kauppalistasta ja huomisesta työpäivästä katoamaan. Mielen tyhjentymistä jinjoogatunnilla kuitenkin tavoitellaan.

Ohjaajan mukaan uusia harrastajia ohjataan unohtamaan kaikki pyrkiminen ja tavoitteleminen.

– Sulamme asentoon, keskitymme hengitykseen ja annamme asanan tehdä tehtävänsä. Helppoa se ei ole, eikä tarvitsekaan. Ihmiset ovat tottuneet hetkessä tapahtumiseen. Jinjoogaharjoitus on hyvä tapa antaa aikaa itsellemme, kehollemme ja mielellemme.

Jonkin asennon jälkeen jälkeen jalka on puutunut, mutta se on kuulemma normaalia, vaikka ei toki tavoite olekaan. Olo on raukea.

Usein kuntoilumuotojen mainostetaan sopivan kaikille. Jinjoogatunnille ei ole asiaa lapsilla ja raskaana olevien tulisi keskustella lääkärinsä kanssa ennen joogan aloittamista. Raskauden loppuvaiheessa tai heti raskauden jälkeen ei tulisi aloittaa. Liikkeet kohdistuvat lantion ja selkärangan alueelle.

Mutta laiskalle kuntoilijalle jinjooga sopii, sillä rapakuntoinenkin selviää tunnista, jossa ollaan paljon matolla. Itseä ei myöskään tarvitse eikä kannata vertailla muihin kuntoilijoihin.

– Omaa harjoitusta tehdään silmät suljettuina. Jos on miettinyt joogan aloittamista, mutta ei ole vielä uskaltanut, jinjooga on hyvä vaihtoehto, Annika Rouvinen sanoo.

_Täsmennetty 4.2.: Jinjooga sopii myös raskaana oleville, tietyin rajoituksin. _