Tutkimus: Mainonta siirtyy printistä verkkoon vauhdilla

Mediamainontaan käytettiin Suomessa vuonna 2013 yhteensä noin 1 200 miljoonaa euroa. Määrä laski edellisvuodesta 8,1 prosenttia.

Kotimaa

Mediamainonta väheni Suomessa 2013 lähes kaikissa mediaryhmissä. Viime vuonna mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 206,2 miljoonaa euroa, mikä on 8,1 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Kasvua oli vain verkossa ja elokuvissa.

Painettuun sanomalehtimainontaan käytettiin rahaa lähes 16 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kaupunki- ja noutolehdissä mainontaan käytetty euromäärä laski noin 15 prosenttia.

Laskusta huolimatta painettu media pitää edelleen kärkeä. Mainonnan Neuvottelukunnan puheenjohtajan Birgitta Takalan mukaan kuitenkin sähköisen mainonnan osuus on kasvussa ja lähestyy printtimainontaa.

Erityisesti verkkomediamainonta kasvoi display-mainonnan, kuten Facebookissa tapahtuvan mainonnan osalta.

Tiedot perustuvat Mainonnan Neuvottelukunnan TNS Gallup Oy:ltä tilaamaan tutkimukseen.