Vääränkokoisessa pulpetissa istuminen rasittaa koululaisia

Lapset ja nuoret istuvat koulussa paljon, usein vääränkokoisissa pulpeteissa. Levottomana pulpetissaan pyörivä oppilas ei välttämättä ole kuriton, vaan kaipaa taukoliikuntaa, sanoo tutkija.

Kotimaa
Pulpetteja
Arttu Horttanainen / Yle

Suomalaisissa kouluissa istutaan paljon. Luokkahuoneissa vietettävästä ajasta peräti 97 prosenttia on paikallaan istumista, sanoo inaktiivisuustutkija Arto Pesola Jyväskylän yliopistosta.

Taukoliikunta olisi tarpeen, sillä alituinen istuminen voi kostautua aikuisiällä, muistuttaa Pesola.

– Tutkimuksissa on saatu alustavia viitteitä siitä, että lapsuuden selkäongelmat ja niska-hartiavaivat ennustavat samoja vaivoja aikuisiällä. Istumisen tauottaminen on hyvä huomioida jo lapsena, myös kouluissa.

Huono pulpetti väsyttää kehon ja mielen

Arto Pesolan mukaan vikaa on myös luokkien kalusteissa, jotka ovat harvoin säädettäviä.

– Pulpetit ja tuolit on tehty massoille. Ergonomia ei ole paras mahdollinen yksittäisen oppilaan kannalta. Juuri sen takia olisikin tarpeen pitää välillä taukoa istumisessa ja liikkua myös koulutuntien aikana.

Ehkä se oppilas, joka kierii pulpetissaan levottomasti, ei olekaan pahansuopa, vaan hänen kehonsa pyytää päästä liikkeelle.

Arto Pesola

Pesolan mukaan huono pulpetti tekee hallaa sekä keholle että mielelle.

– Huono pulpetti ja epäsopiva tuoli lisäävät terveyshaittoja. Ne aiheuttavat myös keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta, kun istuminen ei ole mukavaa.

Perinteisesti on ajateltu, että kuuliainen oppilas istuu kiltisti paikoillaan. Tämä vanha hyve joutaa Pesolan mukaan romukoppaan.

– Ehkä se oppilas, joka kierii pulpetissaan levottomasti, ei olekaan pahansuopa, vaan hänen kehonsa pyytää päästä liikkeelle.

Oppilaat ylös pulpetista puhumaan

Koulupäivän aikana liikkuminen voi koostua pienistä asioista. Hyvillä, vanhoilla tavoilla voisi olla käyttöä tämänkin päivän koulumaailmassa, arvioi Pesola.

– Luokissa olisi hyvä palata siihen, että oppitunneilla vastataan ja kysytään seisaaltaan. Myös tunnin alussa on hyvä nostaa koko porukka jaloilleen.

Entä voisiko tulevaisuuden koululuokka olla pulpetiton ja tuoliton?

– Muutos olisi suuri, mutta joitakin kokeiluja tästä on. Usein luokkaympäristön muutos ei huononna oppimistuloksia, vaan päinvastoin parantaa keskittymistä ja ilmapiiriä, toteaa Pesola.