Elokuvan tuottaminen Suomessa on riskibisnes

Pienet markkinat, pääoman vähyys ja levityksen ongelmat rasittavat suomalaisten elokuvayhtiöiden taloutta.

elokuvat
Iron Sky -elokuvan kuvaukset.
Iron Sky -elokuva tehtiin osittain yhteisörahoituksella.Yle

Elokuvan tekeminen vaatii riskien ottamista niin taiteellisesti kuin taloudellisestikin. Suomessa tuotantoyhtiöt ovat pieniä ja niillä on pääsääntöisesti vain vähän pääomaa.

Silloin yhden tuotannon epäonnistuminen johtaa helposti maksuvaikeuksiin jopa konkurssiin. Elokuva-alaan kuitenkin kuuluu riskin ottaminen, sanoo Suomen elokuvatuottajien keskusliiton hallituksen puheenjohtaja, Aleksi Bardy:

- Konkurssi ei ole rikos, eikä se myöskään ole kauhean vaarallinen asia. Sillä tavalla saattaa myös syntyä tilaa uudelle, Bardy toteaa.

- Se, että tuotantoyhtiökartalta joku siirtyy pois tai sivummalle, voi tarkoittaa toisille mahdollisuuksia. Eikä se ole ollenkaan huono asia.

Historialliset elokuvat tarvitsevat rahaa

Bardy näkee, että elokuvatuotantoyhtiöiden taloutta voitaisiin vahvistaa monin keinoin. Elokuvasäätiö voisi esimerkiksi tukea hieman tanakammin joitakin suurempia tuotantoja.

Konkurssi ei ole rikos, eikä se myöskään ole kauhean vaarallinen asia.

Aleksi Bardy

Esimerkiksi Suomen historia ei kiinnosta kansainvälisiä rahoittajia. Siksi historiallisten elokuvien rahoittaminen pitääkin hoitaa kotimaisin varoin.

- Tärkeä vahvuuden lähde voisi olla Yleisradio, Yleisradio ja vielä kerran Yleisradio, Bardy lataa.

- Jos Yle ottaisi edes sen aseman, joka sillä oli muutamaa vuotta aiemmin suomalaisen elokuvan tukemisessa, me olisimme paljon paremmassa tilanteessa.

Rahoituspuolella niukkuutta on lisännyt yleinen talouden taantuma. Se vaikuttaa erityisesti kansainvälisissä tuotannoissa liikkuvaan rahaan, mutta myös siihen, että Elokuvasäätiön tuki polkee paikallaan.

Kohtuullisesti konkursseja

Elokuvayhtiöitä johtavat usein taiteellisen koulutuksen saaneet henkilöt, jotka ovat orientoituneet elokuvien eivätkä rahan tuottamiseen. Heidän taloushallintotaitonsa eivät välttämättä ole yritysmaailman huippuluokkaa.

Itsekin elokuvatuottajana ja yrittäjänä toimiva Aalto-yliopiston elokuva- ja televisiotuotannon professori Aleksi Bardy väittää kuitenkin, että tuotantoyhtiöt ovat selvinneet olosuhteet huomioon ottaen ihmeen hyvin.

- Tuotantoyhtiöiden tilanne luotettavuuden ja pystyssä pysymisen näkökulmasta on hyvä, erityisesti, jos ottaa huomioon nämä ”kituliaat ympäristötekijät”. Jos katsoo muuta yritysmaailmaa, niin elokuvayhtiöillä on keskimäärin vähän maksuhäiriöitä ja ne ovat pääsääntöisesti hyvin hoidettuja.

Aleksi Bardy
Aleksi BardyYle

Bardyn mukaan konkurssejakin on vähän, kun ottaa huomioon, että Suomessa tehdään parikymmentä elokuvaa vuosittain ja niitä tekemässä on vajaat kaksisataa tuotantoyhtiötä.

Iron Skyn karvaat oppirahat

Yksi ison riskin ottaneista on Iron Sky -elokuvan tuotantoyhtiö Blind Spot Pictures. Osittain yhteisörahoituksella tuotettu leffa sai pelkästään elokuvateattereissa yli miljoona katsojaa, niistä Suomessa 180 000. Tästä huolimatta elokuva tuotti lopulta tekijöilleen miljoonatappiot.

Iron Skynkaltainen yhteisörahoituksella tuotettu scifi-elokuva kiinnostaa keskimääräistä enemmän piraattilataajia. Elokuva ehtikin vuotaa piraattilevitykseen jo ennen kunnollista elokuvateatterilevitystä Britanniassa. Siitä seuranneita tappioita paikkaillaan nyt.

Miljoonilla ihmisillä ympäri maailmaa, jotka odottivat tätä leffaa, ei ollut mitään muuta mahdollisuutta, kuin saada se laittomasti.

Tero Kaukomaa

Katsojien odottamaa jatko-osaa varten on tästä syystä perustettu uusi yritys, kertoo Blind Spot Picturesin toimitusjohtaja, tuottaja Tero Kaukomaa.

- Blind Spot on sen verran taloudellisesti arveluttavassa tilassa, että sen on hyvin vaikea toimia. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana on käyty läpi aika iso prosessi useiden juristien, tilintarkastajien ja muiden ulkopuolisten tahojen kanssa. Uusi, vastaperustettu firma on ostanut Blind Spotilta _Iron Skyn _jatkohyödyntämisoikeudet, Kaukomaa selvittää.

Levitysongelmat vievät tuloja tuotantoyhtiöiltä

Pieniä tuottajia pienessä maassa helpottaisikin, jos elokuvat olisivat teatterilevityksen jälkeen saatavilla netistä laillisin keinoin.

- Elokuvateatteri on elokuva-alan peruskivi, jonka päälle kaikki rakennetaan, mutta internet-levityksen vahvistaminen olisi tärkeää.

Bardyn mukaan olisi sekä taloudellisesti että kulttuuripoliittisesti viisasta, jos vaikkapa parikymmentä vuotta vanha, osittain julkisin varoin tuotettu kotimainen elokuva olisi saatavana parilla klikkauksella ja muutamalla eurolla katseltavaksi.

Iron Sky -elokuvan piraattitappiot olivat nekin karvaita, koska monet olisivat voineet maksaa katselusta, jos olisivat voineet:

- Siinä vaiheessa, kun tämä leffa vuosi piratismiin, niin niillä useilla miljoonilla ihmisillä ympäri maailmaa, jotka odottivat tätä leffaa, ei ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin saada se laittomasti. Heillä ei ollut mahdollisuutta maksaa, harmittelee Kaukomaa.

Juttua on korjattu 31.1. kello 13.27: Blind Spot Pictures ei ole mennyt konkurssiin, toisin kuin jutussa alun perin väitettiin.