1. yle.fi
  2. Uutiset

Ranskalaisnäytelmä ensi-illassa Seinäjoella

Seinäjoen kaupunginteatterin ensi-iltanäytelmässä vanhemmat sovittelevat lasten välistä konfliktia - ja seuraukset ovat merkilliset. Ranskalaisnäytelmän, Carnagen ohjaa Seinäjoella Katja Krohn, joka kehuu sekä näytelmän, dialogin että tekijät.

teatteritaide
Mia Vuorela, Jani Johansson, Jelena Jokelin-Muilu ja Kai Bäckström Carnage-näytelmässä.
Jukka Kontkanen, Seinäjoen kaupunginteatteri

Seinäjoen kaupunginteatterin uusinta ensi-iltaa Carnage mainostetaan kysymyksellä "onko sanallinen väkivalta rinnastettavissa lyömiseen". Ranskalaisnäytelmässä kaksi pariskuntaa tapaa tyylikkäässä kodissa sovittelun merkeissä. Ja tilanne karkaa käsistä, ainakin jossain määrin.

– Kaikki haluavat hyvää ja kuvittelevat, että voivat rauhallisesti purkaa konfliktia, joka on syntynyt siitä, kun toisen perheen lapsi on lyönyt toiselta pari hammasta. Lapset eivät voi keskenään sopia asiaa, vaan vanhemmat sopivat, kertoo ohjaaja Katja Krohn.

– Mutta mikä on oikea sovitus siitä, että hampaat on rikottu. Sitä varmaan myös väännetän tässä.

Krohnille ohjaus on ensimmäinen Seinäjoen kaupunginteatterissa.

– Tunnelmat ovat olleet hyvät ensimmäisestä tapaamisesta lähtien. Tämä on hyvin roolitettu ja hyvä porukka.

"Viihdyttävä, syvällinen ja julmakin"

Yasmina Rezan teksti ja sen tuore suomennos saavat kehuja sekä ohjaajalta että näyttelijöiltä.

– Henkilöt ja arvomaailma ovat täysin tunnistettavissa. Harvoin tulee vastaan sellaista tekstiä, joka tulee niin lähelle meitä, joilla on parisuhde ja lapsia. Tämä on samaan aikaan viihdyttävä, syvällinen ja julmakin juttu, Katja Krohn sanoo.

Näyttelijä Mia Vuorela on yksi Carnagen neljästä näyttelijästä. Toisen äidin roolissa hän on näyttämöllä koko ajan.

– Kokonaisuus pitää hallita. Ei riitä, että osaa oman repliikkinsä, vaan myös vastanäyttelijän repliikit pitää hallita. Ja oppia kuuntelemaan, mitä rytmejä näytelmään tuovat äänisuunnittelija ja valot.

Carnage esitetään Seinäjoen kaupunginteatterin pienellä Elisse-näyttämöllä.

– Isolla tehdään isosti, täällä riittää kulmakarvan nosto, joka isolla ei näy, Vuorela kuvailee työskentelyn eroja isolla ja pienellä näyttämöllä.

Lue seuraavaksi