Suoraveloituksen vaihtumisessa suoramaksuksi ongelmia Porissa

Suoramaksun piti alunperin seurata suoraveloitusta automaattisesti. Nyt maksu ei ole vaihtunut edes valtakirjalla, vaikka suoraveloitus päättyy helmikuun alussa.

Kotimaa
Verkkopankin uusi maksu -sivusto.
Yle

Suoraveloituksen muuttuminen suoramaksuksi helmikuun alusta on aiheuttanut sekaannuksia Porin perusturvan asiakkaille.

Suoramaksuvaltakirjojen toimittamisesta huolimatta joillekin asiakkaille on tullut kotiin paperilasku.

Yle Satakunta sai yhteydenoton henkilöltä, joka oli toimittanut kaikki tarvittavat valtakirjat kaupungille. Siitä huolimatta laskuja oli alkanut tulla kotiin.

– On voinut käydä niin, että asiakirjat ovat menneet perille, mutta niitä ei ole saatu pankkiin asti, Porin kaupungin varainhankintapäällikkö Jouni Lampinen sanoo.

Valtakirjoja toimittamatta

Laskun saaneita pyydetään ottamaan yhteyttä perusturvaan asian korjaamiseksi. Lisäksi mattimyöhäistenkin kannattaa muistaa toimittaa asiakirjat. Varainhankintapäällikön mukaan kaikki suoraveloitusasiakkaat eivät vielä ole toimittaneet tarvittavia valtakirjoja.

– Meillä on ollut Porissa 2 400 suoraveloitusasiakasta. Nyt valtakirjoja on tullut vasta toista tuhatta. Osa asiakirjoista on tosin voitu toimittaa pankkiin, Lampinen arvioi.

Alunperin suoraveloituksen piti muuttua suoramaksuksi automaattisesti. Teknisten ongelmien vuoksi asiakkaat joutuvat nyt toimittamaan valtakirjat kaupungille. Samoja ongelmia on Porin lisäksi useilla muillakin satakuntalaiskunnilla.