Automerkkien avaimenperät katosivat kaupoista

Monella roikkuu autonavaimessa automerkin oma avaimenperä. Näitä avaimenperiä on yleensä voinut ostaa suutareilta, autotarvikeliikkeistä ja jopa tavarataloista. Mutta nyt avaimenperät ovat kadonneet myynnistä. Syynä ovat väärennysepäilyt.

Kotimaa
autonavain kädessä
Päivi Meritähti / Yle

Automerkkien avaimenperät katosivat myynnistä yllättäen ja nopeasti. Selvittelyn jälkeen syyksi paljastuivat väärennysepäilyt. Suutariliikkeiden liitosta kerrotaan, että tapaus sai alkunsa yksittäiseen suutariliikkeeseen tehdystä tarkastuksesta. Tullin tekemä satunnainen tarkastus paljasti hyvässä uskossa, tutulta jakelijalta hankitut avaimenperät väärennöksiksi. Tapauksesta säikähtäneet ja sakkotuomiota pelänneet jälleenmyyjät poistivat avaimenperät valikoimistaan.

Kaikki avaimenperät eivät ole väärennöksiä

Tuoteväärennöksiin erikoistunut IPR-lakimies Jani Kaulo Kolster Oy:stä vahvistaa, että avaimenperäväärennöksiä on löydetty muutamissa paikoissa. Hänen mukaansa mihinkään paniikkiin ei kuitenkaan ole syytä.

- Kaikki avaimenperät eivät missään nimessä ole väärennöksiä eikä pelkoon ole syytä. Jos myyjä ei ole varma tuotteen aitoudesta, niin helpoin tapa on ottaa merkinhaltijaan yhteyttä ja pyytää heiltä varmistus asiasta. Jos myyjä haluaa oma-aloitteisesti vaikuttaa tuoteväärennösten poistamiseen niin hänen ei tarvitse pelätä seuraamuksia, Kaulo vakuuttaa.

Aitoustodistusta kannattaa vaatia

Mikäli avaimenperät todetaan väärennöksiksi, määrätään ne hävitettäviksi. Myyjä voi yrittää hakea korvausta omien jakelukanaviensa kautta, mutta se voi olla vaikeaa. Kaulon mukaan järkevintä olisikin vaatia aitoustodistusta jo tuotteiden hankintavaiheessa.

- Suosittelen pyytämään jakelijalta todistusta tuotteiden aitoudesta. Näin ostaja pystyy turvaamaan oman selustansa ja mikäli tuotteet paljastuvat väärennöksiksi on hänellä mahdollisuus esittää omia vaatimuksiaan myyjälle, Kaulo toteaa.

Väärennöksiä löytyy yllättävistä paikoista

Kaulon mukaan samojen jakelijoiden kautta voi tulla sekä aitoja että väärennettyjä tuotteita. Varmimmin aidon tuotteen saa merkinhaltijan valtuuttamasta liikkeestä, mutta niistäkin on väärennöksiä Kaulon mukaan ajoittain löytynyt. Tuoteväärennöstapaukset ovatkin hänen mukaansa harmillisen yleisiä. Kuluttaja, jonka avaimessa avaimenperä roikkuu, harvoin tietää onko hänen hallussaan aito tuote vai petollinen väärennös.