Itella ei innostu ihmisten kuskaamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriössä pohditaan keinoja säästää kalliiksi tulevissa vammais-, vanhus- ja koulukyydeissä. Joukkoliikenteen tehostamisen ja kimppakyytien lisäksi jopa pohdittu, voisiko ihmisiä kuljettaa postiautoilla.

Kotimaa

Julkisin varoin rahoitettavat kuljetuspalvelut, kuten vanhus-, vammais-, ja koululaiskuljetukset sekä koko avoin joukkoliikkenne, maksavat yhteiskunnalle miljardi euroa vuodessa. Kiivaaseen tahtiin kasvavaa pottia pitäisi saada pienemmäksi ainakin sadalla miljoonalla vuoteen 2017 mennessä.

Liikenne- ja viestintäministerön ylijohtaja Minna Kivimäki myöntää, että kiire tulee.

- Tämän vuoden puolella pitäisi jo olla ratkaisut selvillä. Haluamme nyt kääntää kaikki kivet, hän sanoo.

Kyyditsijänä postinjakaja?

Kuljetuskustannukset ovat kipurajalla etenkin harvaan asutuilla alueilla, joilla avointa joukkoliikennettä ei käytännössä ole.

Uudistusta työstävä ohjausryhmä selvittää, kuinka kutsubussit ja muut kimppakyytimuodot voisivat korvata kalliita taksiajoja.

Kunnilta on sadellut villejäkin ehdotuksia. Voisiko naapurin isäntä kuljettaa lähiseudun lapset kouluun? Voisiko haja-asutusalueilla vanhus päästä asioille postiauton kyydissä?

- Näitä nyt tutkitaan, että mihin ne johtavat. Meidän rooli on se, ettei luoda mitään hallinnollisia esteitä, Minna Kivimäki sanoo.

Tai naapurin isäntä?

Itellassa ei kuitenkaan äkkiseltään innostuta henkilökuljetuksista.

- Postiautot on tehty postinkuljetukseen. Niissä ei ole tilaa ihmisille. Henkilökuljetus ei muutenkaan ole meidän ydinliiketoimintaa, sanoo viestinvälitysjohtaja Jukka Rosenberg.

Postiautot on tehty postinkuljetukseen.

Jukka Rosenberg

Pirkanmaalla on pohdittu myös naapuriavun hyödyntämistä.

- Voisiko esimerkiksi peräkylän maanviljelijä ottaa vastuulleen muutaman koululaisen tuomisen ison tien varteen, tai ihan koululle asti, Tampereen kaupungin logistiikkapäällikkö Erkki Harju maalailee.

Uudistus vaatisi lakimuutoksia

Kyytiremontti ei tule olemaan helppo. Tarvitaan merkittäviä lainsäädännöllisiä muutoksia, jotta eri syin kuljetuksiin oikeutetut voisivat edes matkustaa yhdessä.

Kyydit pitäisi myös olla koordinoitavissa keskitetysti. Kuljetusten ohjaamiseksi oikeisiin osoitteisiin on esimerkiksi mietitty aurauskaluston käytössä olevaa järjestelmää.

Myös matkalippujärjestelmä vaatii päivitystä, jotta samalla lipulla voisi päästä kaikkiin kulkuvälineisiin.

Kouvolan kaupungin edunvalvontapäällikkö Hannu Koverola uskoo, että vastustusta on luvassa monelta sektorilta.

- Luulen, että eri toimijat tulevat vahvasti pitämään oikeuksistaan kiinni.