Suomen uudet ravintosuositukset lähentyvät kiinalaisia oppeja

Uusissa ravitsemussuosituksissa korostetaan lämpimien kasvisten terveellisyyttä. Samaa painottaa kiinalainen ravinto-oppi. Kylmä salaatti viilentää ja estää aineiden liikkumisen kehossa, väittää kiinalaisen lääkintäperinteen asiantuntija Nina Haavisto. Kiinalaisopeissa otetaan kantaa myös suolan käyttöön.

Ravinto-oppi
Niina Haavisto.
Tapani Ripatti / Yle

Erityisesti talviaikaan kannattaa suosia lämpimiä ruokia, väittää kiinalaisen lääkintäperinteen ja ravinto-opin asiantuntija Nina Haavisto.

Hän pitää uusien ravitsemussuositusten parhaana puolena lämpimiä kasviksia. Puoli lautasellista kylmää salaattia saa Haaviston mukaan kehon kylmenemään ja siten estää aineiden liikkumisen kehossa.

- Suomalaisten tulisi syödä nykyistä enemmän lämpimiä ruoka-aineita, sillä lämpö lisää liikettä. Kylmä, tai oikeastaan kosteus, on pahin virhe, sillä kehon sisällä loppuu liike ja paine kasvaa. Länsimaalaisittain silloin puhutaan tulehduksesta, Haavisto väittää.

Myös hedelmien ja marjojen uusista suosituksista Haavisto on mielissään.

- Ruokavalion muutokset ovat lääkettä, mutta kaikkea pitää syödä kohtuudella, hän muistuttaa.

Uusissa suosituksissa myös suolan määrää suositeltiin vähentämään. Haavisto uskoo, ettei kyse ole niinkään määrästä vaan suolan laadusta.

- Suolaa on hyvä käyttää, mutta ihmiset eivät välttämättä tiedä, ettei kannata käyttää puhdistettua suolaa. Hyvä suola, kuten ruususuola tai harmaa merisuola, pistää nesteet liikkeelle.

"Sairaudet lähtevät keskivartalosta"

Kiinalainen ravitsemusoppi suosittelee vähentämään punaisen lihan ja joidenkin viljatuotteiden käyttöä. Haaviston mukaan myös suomalaisille tärkeälle kaurapuurolle löytyisi kiinalaisesta ravinto-opista parempi vaihtoehto: hirssipuuro.

Maitotuotteita kiinalainen ravinto-oppi ei tunnusta lähes ollenkaan, kun taas suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan käyttämään vähärasvaisia maitotuotteita.

Käsiä ja jalkoja liikutellaan kyllä päivittäin, mutta keskivartaloa ei välttämättä tule liikuteltua.

Nina Haavisto

- Suomessa juodaan paljon maitoa, mutta osteoporoosi lisääntyy silti. Olen hoitanut ihmisiä vuosia, ja kun maito otetaan pois ruokavaliosta, he alkavat tervehtyä, Haavisto kertoo kokemuksistaan.

Kiinalaisoppien mukaan liikunta on tärkeä osa elämää. Mikä tahansa liikunta tekee tehtävänsä, mutta suomalaisten kannattaa kiinnittää huomiota etenkin keskivartaloon kohdistuviin harjoitteisiin.

- Sairaudet lähtevät keskivartalosta. Käsiä ja jalkoja liikutellaan kyllä päivittäin, mutta keskivartaloa ei välttämättä tule liikuteltua.

Nina Haavisto muistuttaa, että ruokailu on ennen kaikkea sosiaalinen tapahtuma ja mielentila. Kohtuus tulee pitää mielessä.

- Jos suklaata ottaa palasen, ei se niin vaarallista ole.