Sotshi haastaa sohvaperunankin – tee välipalan hausta reisitreeni

Lähestyvät olympialaiset uhkaavat juurruttaa kotikatsojan sohvan nurkkaan. Pitkiä pätkiä kisoja seuraavan kannattaa välillä laittaa veri kiertämään. Se onnistuu sohvallakin tai ainakin sen lähituntumassa – ja vieläpä pääasiassa liikkeillä, joita tehdessä voi silti pitää silmät suunnattuna ruutuun.

Kotimaa
Annukka Harinen tekee dippiliikettä tuolin reunalla.
Annukka Harinen näyttää, miten tuolin reunalla voi tehdä dippiliikkeen.Raila Paavola / Yle

Fysioterapeutti Annukka Harinen myöntää, että sohva tai nojatuoli ei ole paras mahdollinen jumppapaikka, mutta kyllä siitäkin jotain irti saa. Peruskehotus on nousta tasaisin väliajoin seisomaan. Purtavan hakemisestakin voi tehdä treenin:

– Vaikka aina kun on lähdössä hakemaan pientä kisavälipalaa, istuukin takaisin ja nousee edestakaisin viisi, kuusi kertaa. Sohvan mataluudesta ja pehmuudesta on tässä tapauksessa hyötyä, koska silloin tulee parempi treeni.

Rankaa saa ojennettua helposti vaikka tekemällä nojatuolin tai sohvan takana varpaille nousuja.

– Yleensä asennot sohvan nurkassa ovat aika epäergonomiset.

Aina kun on lähdössä hakemaan pientä kisavälipalaa, istuukin takaisin ja nousee edestakaisin viisi, kuusi kertaa

Fysioterapeutti Annukka Harinen

Kädet kuntoon dipaten ja tuulettaen

Jalkojen lämmettyä voi siirtyä tekemään käsivarsidippejä:

– Käy istumaan sohvan reunalle niin, että kädet ovat lantion ulkopuolella, sormenpäät eteenpäin. Sitten pudotetaan peppua päin lattiaa niin että kyynärpäät koukistuvat taaksepäin. Sieltä pusketaan ylöspäin, mallintaa Harinen.

– Se on aika raskas harjoitus: ei monta tarvitse tehdä, kun tuntuu jo, hän varoittaa.

Myös suorituksille tuulettaminen kannattaa: käsien nostelu korkealle saa veren kiertämään. Jos tuuletukset hoitaa seisaallaan, voi ottaa lantionpyörityksetkin mukaan.

Kerran tunnissa taukojumppaa

Vatsalihasliikkeitä voi tehdä tukemalla jalat kevyesti sohvan alle ja kurottamalla kohti istuinosaa. Silloin kisoja voi tosin seurata vain sivusilmällä. Toinen vaihtoehto on tehdä sohvan reunassa istuen polkupyöräliikettä, jolloin molemmat silmät voi suunnata ruutuun.

Rankkojen epäonnistumisten hetket taas ovat sopivia venymiseen ja kehon romautteluun.

– Jos puutuu, on ollut liikaa paikallaan, tiivistää fysioterapeutti Annukka Harinen. Silloin vaikka painonsiirrot ronkalta toiselle ovat hyvä liike.

Jotta ei pääsisi liikaa puutumaan pitkässä katselusessiossa, kannattaa ottaa perussäännöksi taukojumppa vähintään kerran tunnissa, sanoo Harinen.