1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. internet

Atrian lempinimikisa ryöpsähti Facebookissa

Atrian nettisivuillaan järjestämä lempinimikisa ei mennyt ihan putkeen. Kisassa piti keksiä lempinimiä mikroaterioille. Kisaan tuli kisasivun ylläpitäjän mielestä asiattomia ehdotuksia, jotka lähtivät leviämään Facebookissa. Lihatalo Atria aikoo kuitenkin pitää sosiaalisen median viestintävälineenä jatkossakin.

Ruutukaappaus Atrian lempinimikisasta. Kuva: Yle

Lihatalo Atria pyysi tammikuussa nettisivuillaan lempinimiehdotuksia mikroaterioille. Kisaan tuli yhtiön mielestä asiattomia ehdotuksia, kuten "raatokuutio", ja nämä keräsivät nopeasti äänestyspisteitä ja nousivat kisan kärkeen. Atria poisti mielestään asiattomat ehdotukset kisasta.

– Meillähän on Facebookissa säännöt, joiden mukaan mennään. Jos on hyvien tapojen vastaista tekstiä, laitonta tekstiä tai linkkejä hyvien tapojen vastaisiin sivustoihin, niin voimme poistaa ne, kertoo Atrian viestintäpäällikkö Hanne Kortesoja.

Meillä voi olla erilaiset näkemykset.

Hanne Kortesoja, Atrian viestintäpäällikkö

Atrian poistamat ehdotukset lähtivät kuitenkin ruutukaappauksina leviämään muualla sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Oikeutta eläimille -yhdistyksen sivuilla Facebookissa.

Kortesojan mukaan ei ole tavatonta, että lihatalon ja eläinten oikeuksien puolustajien mielipiteet törmäävät. Tämän ei kuitenkaan Kortesojan mielestä tarvitse rikkoa hyviä tapoja.

– Esimerkiksi meidän Facebookissa voi olla lapsi. Jos kielenkäyttö ei ole sopivaa, niin meillä on vastuu ja velvollisuus, ettei levitetä asiatonta materiaalia. Kaikkihan ei tietenkään tykkää, ja tietenkin se mitä on hyvä tapa, ja mikä on se rajanveto niin meillä voi olla erilaiset näkemykset, Kortesoja toteaa.

– Ollaan toki käyty keskustelua ihan asiallisesti eläinaktivistien kanssa, he ovat kysyneet asioita somessa ja muutenkin, ja aina vastataan kun kysytään. Tässä kampanjassa se vähän ryöpsähti, hän jatkaa.

Valvontaa tiukennettu

Kortesojan mukaan tapaus on kuitenkin harvinainen. Facebook on ollut Atrialle erittäin toimiva kanava, ja yhtiöllä on lähes 90 000 tykkääjää. Somessa aiotaan pysyä jatkossakin, mutta jotain keskustelusta on opittu.

– Ollaan opittu se, että pitää valvoa ihan yötä myöten. Nämäkin ehdotukset oli tulleet kahdentoista jälkeen yöllä, että kyllä me ollaan tiukennettu valvontaa, Kortesoja kertoo.

Julkisuuteen on aiemminkin noussut tapauksia, joissa epäedullisia kommentteja on poistettu, ja ne ovat lähteneet elämään omaa elämäänsä. Näin kävi esimerkiksi Turku Energian tapauksessa joulunpyhinä.