Haluatko laihtua? Palele!

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan palelemisen seurauksena elimistössä muodostuu paljon kaloreita kuluttavaa ruskeaa rasvaa.

Lumitöissä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Yhdysvalloissa Washingtonin kansallisessa terveysinstituutissa tehdyn tutkimuksen mukaan paleleminen saattaa kuluttaa energiaa yhtä paljon kuin kohtuullinen liikunta.

Tämä johtuu tutkimuksen mukaan siitä, että liikunnan tapaan paleleminen saa elimistön valkoisen rasvan muuttumaan ruskeaksi rasvaksi. Ruskea rasva taas polttaa kaloreita tehokkaasti: siinä missä 50 grammaa valkoista rasvaa kykenee varastoimaan yli 300 kilokalorin verran energiaa, sama määrä ruskeaa rasvaa kuluttaa suunnilleen saman määrän energiaa päivässä.

Kalorinpolttokykynsä ansiosta ruskea rasva suojaakin ihmistä kylmältä. Vaikka kylmyyden on tiedetty lisäävän ruskean rasvan määrää, tähän asti on ollut epäselvää, miten elimistö sitä muodostaa.

Tutkimuksessa selvisi, että kun ihminen palelee ja hytisee, lihakset ja rasvasolut kommunikoivat keskenään tiettyjen hormonien (irisiini ja FGF21) avulla. Tämän kommunikaation seurauksena valkoinen rasva muuttuu ruskeaksi.

Toisin sanoen, kun ihminen altistuu kylmälle tai harrastaa liikuntaa, sekä lihaksien erittämän irisiinihormonin että ruskean rasvan sisältämän FGF21-hormonin pitoisuudet nousevat, minkä jälkeen valkoinen rasva alkaa muuttaa muotoaan. Tutkimuksen mukaan 10–15 minuutin mittainen palelu nostaa irisiinin määrää saman verran kuin tunti kuntoilua. Laboratorio-oloissa irisiini ja FGF21–hormoni muuttivat valkoisen rasvan ruskeaksi vajaassa viikossa.

– Kun meillä on kylmä, elimistö aktivoi ensimmäiseksi ruskean rasvan, koska se polttaa energiaa ja sitä kautta tuottaa lämpöä. Jos rasvan tuottama lämpö ei riitä, alamme hytistä, jolloin lihaksien värinä lämmittää meitä, selittää tutkimuksen tekijä Paul Lee eScience-julkaisussa.

Jo ennestään on tiedetty, että kaikilla ihmisillä on ruskeaa rasvaa syntyessään. Aiemmin luultiin, että tämä rasva katoaa iän myötä, mutta viime vuosina tutkijat ovat alkaneet uskoa, että vaikka ruskean rasvan määrä väheneekin vauvaiän jälkeen, liki kaikilla aikuisillakin sitä on ainakin jonkin verran. Sekin on havaittu, että mitä enemmän ihmisen elimistössä on ruskeaa rasvaa, sitä hoikempi hän on.

Lee uskookin, että ruskealla rasvalla voi olla paljon positiivisia terveysvaikutuksia.

– Valkoisen rasvan muuttuminen ruskeaksi voi suojata meitä diabetekseltä, liikalihavuudelta ja maksan rasvoittumiselta. Veren glukoosipitoisuudet ovat pienemmät niillä ihmisillä, joiden elimistössä on runsaasti ruskeaa rasvaa, Lee luettelee rasvan hyötyjä.