"Ei opettajat haluu luopua vanhoista tavoista" - nuoret haluavat eroon oppituntien pönöttämisestä

Ajankohtaisen kakkosen peruskoulurempan live-chatissa puitiin koulujen opetusmenetelmiä. Oppilaat kaipaavat pönöttämisen sijaan tunneille toimintaa ja keskustelua.

Vesilahden yläasteen oppilaat osallistuivat peruskoulurempan chattiin. Opettaja Tuomo Pekkanen oli oppilaiden apuna. Kuva: Tapani Pietilä / Vesilahden yläaste

Ajankohtainen kakkonen järjesti jo kolmatta kertaa koululaisille chatin, jossa keskusteltiin peruskoulun uudistamisesta. Keskusteluun osallistui kouluja eri puolelta Suomea, muun muassa Taivalkoskelta, Helsingistä, Hämeenlinnasta ja Mikkelistä.

Ajankohtaisen kakkosen tiistai-iltaisessa jutussa Vesilahden koululaiset kävivät talvisotaa läpi toiminnallisesti: marssimalla ja laulamalla lähipellolla sekä näyttelemällä sodan alkua aikalaisperheen kodissa.

Vesilahden esimerkki otettiin chatissa pääosin innostuneesti vastaan. Oppilaat kaipaavat tunneille vaihtelevia opetustapoja kirjoittamisen, kuuntelemisen ja paikallaan pönöttämisen sijaan. Toiveena on, että kouluun saataisiin lisää ryhmätöitä, keskustelua ja toimintaa.

- Kuulemalla ja lukemalla opin, mutta tommoset talvisotajutskat metsässä varmaan opettais paljon paremmin! kirjoittaa nimimerkki Aaro.

- Matikassa vois olla käytännöllisempiä tunteja, eikä aina samaa, että tarkistetaan läksyt, kirjotetaan vihkoon teoria, tehään tehtäviä, merkataan läksyt..., tuumii Emmi.

- Suurimmaksi osaksi luemme kirjoista, ja etsimme niistä tietoa. Usein kirjat voivat olla jopa 5 vuotta vanhoja, joten tieto ei välttämättä ihan kohtaa nykypäivässä, ja se harmittaa, pohtii Petra Taivalkosken yläkoulusta.

Osa chatin osallistujista toivoi myös enemmän uutta teknologiaa opetuskäyttöön.

- Kirjat voisi korvata tietokoneilla!! Määrärahat ohjattaisiin kirjoista tietokoneisiin ja opetusmateriaali voitaisiin muuttaa virtuaaliseksi. Tällä tavalla kotitehtävistäkään ei voisi luistaa, ehdottaa Markoboy87.

Opetussuunnitelmassa liikaa kamaa?

Keskustelussa pohdittiin sitä, miksi tunneille ei saada vaihtelevia opetusmenetelmiä.

- Opetussuunnitelmat ja eri oppiaineissa opetettava aines on aivan liian laajaa, sanoi Äikän ope Jossu.

**Aaro **on samaa mieltä opetussuunnitelman kuormittavuudesta.

- Opetussuunnitelmassa on liikaa kamaa, mihinkään ei ehditä syventyä ja kaikki opiskeltavat hommat menee liian nopeasti ohi ja sitten unohtuu.

- Äikän tunnin näytelmä Kullervon elämänvaiheista syntyi puolessa tunnissa, joten ajankäyttö on ylitsepäästävä ongelma, haastaa opettajia puolestaan helena.

Keskusteluun Opetushallituksesta osallistuneen** Kristina Kaiharin** mukaan opetusmenetelmien monipuolistaminen on opettajien päätettävissä.

- Suomessa opettajilla ja koululla on paljon vapauksia tässä, hän kirjoittaa.

"Miten olis, jos oppilaat neuvois opettajia?"

Oppilaiden mielestä opettajien pitäisi uudistaa opetusmenetelmiään ahkerammin. Moni opettaja käyttää kuulemma samoja opetustapoja vuodesta toiseen.

- Kyllä he ovat kangistuneet vanhoihin tapoihin, että tunnilla selitetään asia ja sitten annetaan tehtävät, joita oppilaat tekevät lopputunnin, kirjoittaa riina.

- Yleensä opettaja sanelee mitä kirjoitetaan, eivätkä oppilaat itse saa etsiä tietoa, lisää Teeto.

- Opettajien metodeja ei saa kritisoida, sain kerran huudot, kun kysyin mitä ideaa harjoituksessa oli, kertoo Sani.

Oppilaiden mielestä he eivät saa paljoakaan vaikuttaa opetusmenetelmien valintaan. Valmiutta kehittää ja ideoida opetusta yhdessä opettajien kanssa kuitenkin löytyisi. Yksi esiin noussut ehdotus oli, että oppilaat voisivat olla esimerkiksi apuopettajia läksyjen tarkistamisessa. Asiantuntija-apua olisi tarjolla myös koulutusvajeeseen.

- Miten olis, jos kouluttajan ja koulutuksien sijasta oppilaat neuvois opettajia, kysyy **Petra **Taivalkosken yläkoulusta.