Joensuun Kaupunginteatteri panostaa yhteistuotantoihin

Yhteistuotannnot näkyvät yhä enemmän maakuntien kaupunginteattereiden ohjelmistossa. Esimerkiksi Joensuun kaupunginteatterissa yhteistuotannoista haetaan uusia ja tuoreita näkökulmia perinteisemmän ohjelmiston tueksi. Reilun kolmen miljoonan euron vuosibudjetilla pyörivä teatteri pyrkii uudistumaan tulevina vuosina vahvasti.

Kotimaa
Vihtori Rämä
Yle

Viime vuonna Joensuun kaupunginteatterin johdossa aloittanut Vihtori Rämä hioo työryhmänsä kanssa ensimmäistä ensi-iltaansa. Rämä on lähtenyt uudistamaan perinteistä kaupunginteatteria palkkaamalla joukkoon koreografin, yhteisötaiteilijan ja esitysdramaturgin, joita nähdään harvoin maakuntateattereissa.

- Haluaisin, että tämä olisi moniaineinen, monitieteinen, monitaiteinen kokonaisympäristö joka kytkeytyy ja näkyy sekä täällä maakunnassa että talossa yllättävissä yhteyksissä. Esimerkiksi meidän tekemiä ääniteoksia voi yhtäkkiä löytyä keskeltä metsää tai kahvilan pöydältä tai mitä ne ikinä voikaan olla, Rämä visioi.

"Yhteistuotannot paikkaavat joustamattomuutta"

Tänä vuonna ohjelmistossa näkyvät vahvasti myös yhteistuotannot, joita tehdään muun muassa Teatteri Turkan, Itä-Suomen yliopiston ja Teatteri 2.0:n kanssa. Tällä hetkellä Joensuussa esitettävä Radikaaleinta on arki toteutettiin yhdessä Rovaniemen Teatterin ja Tampereen Teatterin ja yliopistojen kanssa.

Yhteistuotantojen vahva rooli liittyy laitosteattereiden murroskauteen. Uudessa ajattelussa näytelmiä ei työstetä vain teattereiden vakituisella väellä.

- Yhteistuottaminen paikkaa laitosteattereiden joustavuuden puutetta. Uusia ideoita ja toimintatapoja tulee ja tietyt samat ammatinkuvat ovat siellä, niin sitä ei muuteta kun siellä on heti liitot niskassa, kuvailee Teatteri 2.0:n taiteellinen johtaja Saana Lavaste.

"Taide on parasta veronpalautusta"

Vihtori Rämän mielestä laitosteattereiden suurin synti on siinä, että ne ovat alkaneet nähdä katsojat pelkkinä asiakkaita. Tämä tiivistyy ajattelussa, jossa teatterin onnistumista mitataan pääosin katsojalukujen kautta.

- Taide ei voi koskaan voi olla mikään selkeärajainen tuote, mitä myydään vaan se suhde pitäisi olla paljon monisyisempi. Taide on se joka kuuluu verovaroilla tuettuun teatteriin. Se on se paras veronpalautus mitä teatteri voi veronmaksajille antaa, Rämä sanoo.