Kisat on yhä hyvä syy uudelle televisiolle

Talviolympialaisten alkaminen on näkynyt kodinkonealan liikkeissä, sillä uuden television osto ajoitetaan yhä isojen urheilutapahtumien yhteyteen.

televisio (joukkoviestimet)
Myyjä ja asiakas televisioiden luona kodinkoneliikkeessä.
Kyösti Vaara / Yle

Sotshin olympialaiset ovat lisänneet TV-vastaanottimien myyntiä. Esimerkiksi Expert-ketjun myynti on kasvanut kymmenillä prosenteilla vuoden takaisesta ajasta.

- Ihmiset haluavat sijoittaa televisioon ja kisat antaa siihen hyvän syyn, vahvistaa myymäläpäällikkö Jarno Keinänen Niskalan Radio-Sähköstä Kemistä.

Liikkeessä odotetaan, että televisioiden myynti voi jopa kaksinkertaistua viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Keinäsen mukaan tarkat prosentit eivät ole vielä selvillä, mutta selkeitä piikkejä löytyy joulun jäljiltä.

Teräväpiirtoa on odotettu

Liikkeistä kerrotaan, että nyt kauppansa tekevät 43-46 tuuman televisiot ja jonkin verran ostetaan myös 55-tuumaisia, mutta pienempien televisioiden myynti on laskenut.

- Myyntiä on edistänyt myös se, että Ylen tv-kanavat näkyvät teräväpiirtoisina kaapelitalouksissa kaupunkialueella, sanoo Keinänen.

Hänen mukaansa uudet televisiot tukevat jo hyvin teräväpiirtokuvaa, jonka laatu korostuu erityisesti talvilajeissa. Sen sijaan tablettitietokoneita ei ole hankittu erityisemmin isoja uheilukisoja varten, vaan niitä myytiin erityisesti joululahjaksi.

- Suurimmista televisioista yleisin koko on nyt 55-tuumainen, jota menee eniten. Jonkin verran myydään 65-tuumaistakin, mutta sitä suuremmat ovat erittäin harvinaisia kotitalouksiin.