Majakoiden ovet pysyvät kiinni – ainoastaan Tankarille korjausrahaa

Suomen majakoita sulkeneet turvallisuustarkastukset jatkuvat tänä vuonna. Viime vuonna yleisöltä suljetuista majakoista ainoastaan Kokkolan edustalla sijaitsevan Tankarin kunnostusrahoitus on varmistunut tälle vuodelle.

Kuva: Antti Kettumäki / YLE

Liikenneviraston johdolla tehdyt turvallisuustarkastukset sulkivat viime kesänä useita majakoita Suomen rannikolla. Liikenneviraston lisäksi tarkastuksissa olivat mukana pelastuslaitokset sekä Aluehallintoviraston työsuojelutarkastajat.

Esimerkiksi majakoiden portaat eivät täytä yleisten tilojen portaille asetettuja vaatimuksia. Puutteita oli myös muun muassa kaiteissa.

– Esimerkiksi portaiden askelväliä on tarkoitus muuttaa. Askelmien välissä olevaa rakoa pienennetään, kertoo Mika Lehtola Liikenneviraston meriväyläyksiköstä.

– Alueen pelastusviranomaisten kanssa on keskusteltu myös poistumisteistä ja siitä miten esimerkiksi sairaskohtauksen saanut henkilö saadaan ulos rakennuksesta. Tankarista löytyy jatkossa tällaisissa tilanteissa tarvittava kantoväline, kertoo Liikenneviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä.

Liikenneviraston on määrä tarkastaa kevään aikana Utön, Kallon, Lågskärin ja Porkkalan majakat. Viime vuonna tarkastetut majakat olivat Tankar, Valassaaret, Sälsgrund, Norrskär, Russarö, Sälskär, Märket ja Isokari.

Viime vuonna tarkastetuista kohteista ainoastaan Kokkolan Tankarin korjausrahat ovat varmistuneet. Satoja tuhansia euroja maksava korjaus alkaa, kun meri avautuu. Majakka pysyy kiinni vielä koko ensi kesän. Remontin on määrä olla valmis syksyllä.

Vierailukäyttöön sovelletut majakat listattu

Liikenneviraston käytössä on vuosille 2014–16 ainoastaan 400 000 euroa majakoiden kunnostamiseen, eikä sillä pitkälle pötkitä. Liikennevirasto on määritellyt, mitkä majakoista sopivat vierailukäyttöön, remonttirahojen jaossa vaikuttaa myös se, kuinka laajoja korjauksia turvallisuuspuutteiden parantaminen vaatii.

Pohjanlahden majakoista Tankar todettiin ensisijaiseksi kohteeksi, Valassaaret ja Sälgrund kunnostetaan mahdollisesti myöhemmin rahoituksen salliessa. Selkämerellä Säppi on ainoa ja ensisijainen kohde.

Saaristomerellä ensisijaisiksi kohteiksi määriteltiin Isokari, Utö ja Märket. Sälskär joutuu odottaaan kauemmin. Suomelahdella Russarö on ensisijaine kohde, Porkkala-Kallbåda on toissijainen.

Kuva: Liikennevirasto