Numeroleikkiä Tampereen busseissa: Kolmekymppisestä tulee kolmonen

Tampereen seudulla on pitkään valmisteltu muutoksia joukkoliikenteeseen. Linja-autojen reittejä on pohdittu tarkkaan ja kerätty asiakkailta palautetta. Muutoksia on tulossa niin reitteihin kuin bussien numeroihinkin.

liikenne
Älynysse lähtee liikkeelle Tampereen keksustorilta.
Marko Melto / Yle

Tampereen vanhimmat linja-autot reitit ovat ykkönen, kakkonen ja kolmonen. Vuosikymmeniä sitten perustetuista linjoista säilyvät ykkönen ja kakkonen, mutta niidenkin reitteihin on luvassa muutoksia. Keskustorilta Petsamoon kulkeva kolmonen saa uudeksi numeroksen neljätoista.

– Kaupunkilaisia on kuultu ja muutoksia tehty. Nyt reitit ovat selvillä ja uudet numerot voidaan julkaista. Koko prosessi liittyy suuriin muutoksiin, joiden tarkoituksena on houkutella uusia asiakkaita joukkoliikenteeseen, kertoo Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita.

Tampereelle luodaan järjestelmä, jossa bussit yhdestä kymmeneen ovat eniten käytettyjä linjoja. Niille lisätään kalustoa entisestään, sekä ruuhka-ajoiksi että esimerkiksi viikonloppuihin.

– Meille tulee yhä enemmän runkolinjastoa, joka tietää parempaa vuorotarjontaa keskipäivällä, iltaisin sekä viikonloppuisin. Pääkatuverkolla on jo ennestään busseja liikenteessä riittävästi.

Kärsivällisyys koetuksella

Tampereen kaupungin suunnitelmia on laatinut Juha-Pekka Häyrynen. Hänkin vannoon parempaan palveluun.

– Tässä on tarkoituksena helpottaa oikean bussin löytämistä. Tampere on linja-autoliikenteen alkuajoista kasvanut huimasti. Kun uusia alueita on rakennettu, sinne on otettu uusia numeroita käyttöön. Jossain vaiheessa loogisuus on kadonnut, Häyrynen toteaa.

Tässä on tarkoituksena helpottaa oikean bussin löytämistä.

Juha-Pekka Häyrynen

Esimerkkinä suunnittelupäällikkö mainitsee Hervannan, jonne nyt liikennöivät 30 ja 23 muuttuvat kolmoseksi ja neloseksi. Toinen suuria muutoksia kokeva alue on Kaukajärvi. Siellä molemmat päälinjat muuttuvat, 22:sta tulee 9 ja 15:sta 10.

Muutokset koettelevat matkustajien kärsivällisyyttä, mutta Häyrynen uskoo, että ajan mittaan väki taas tottuu.

– Suurena haasteena on se, että muutokset koskevat nyt lähes kaikkia linja-autojen käyttäjiä.

Historialliseksi muodostunut ykkönen kulkee vanhaa tuttua reittiään keskustan ja Härmälän välillä. Bussi jatkaa kuitenkin tulevaisuudessa matkaansa Pirkkalaan. Samoin esimerkiksi 25 pysyy Sammonkadulla.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää ensimmäistä kertaa koko kaupunkiseudun linjareiteistä ja vuoroväleistä 12. helmikuuta. Muutokset tulevat voimaan kesäkuun lopussa.