Olympialaiset ovat edelleen televisioiden huippumyyjä

Televisioiden myynti kasvaa vahvasti olympiakisojen alla. Liikekohtaisesti myynti saattaa jopa moninkertaistua.

Kotimaa
Televisioruutuja.
Mikko Kuusisalo / Yle

Suomen Yrittäjien mukaan televisiokauppa alkoi vilkastua heti joulun jälkeen ja on kiihtynyt jo alkaneita Sotshin talviolympialaisia kohti.

– Suomalaiset ovat urheiluhullua kansaa. Kun olympialaiset tulevat, halutaan päivittää televisio. Jos verrataan vuoden takaiseen helmikuuhun, televisioiden myyntimäärä on yli kaksinkertainen, sanoo jyväskyläläisen Expert Palokan myymäläpäällikkö Janne Rauhala.

Erityisenä porkkanana on se, että kisat näkyvät teräväpiirtona.

– Kyllä se näkyy, teräväpiirtotelevisioiden kysyntä on kasvanut, Rauhala sanoo.

Teräväpiirtoisuuden lisäksi televisioiden koko kasvaa. Tyypillinen tv on nyt 46-55 tuumainen, ja jopa yli 60 tuuman vastaanottimia kannetaan koteihin.

– Ja pitäisi olla smart-tv, eli sellainen joka menee myös nettiin. Se mahdollistaa suoratoiston ja elokuvien vuokrauksen suoraan kotoa, Rauhala kertoo.

TV:n mobiiliseuranta on myös kasvussa. Yle lähettää Sotshin kisojen kaikki lajit suorana mobiiliin Sotshi Areena -sovelluksen avulla. Sillä voi katsoa suoritukset muyös jälkikäteen tallenteena.