1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Kasimir Högnäs pyörittää jättielokuvan tuhatpäistä avustajakaartia

Nuori turkulainen elokuvantekijä Kasimir Högnäs valmistautuu ensi tiistaina alkavaan kuvausurakkaan. Mika Kaurismäen The Girl King on yksi kaikkien aikojen suurimmista elokuvatuotannoista Suomessa.

Kasimir Högnäs on Mika Kaurismäen suurelokuvan toinen apulaisohjaaja. Kuva: Jouni Koutonen / Yle

Mika Kaurismäen tuotantoyhtiö Marianna Filmsin Turun toimistossa käy kuhina.

Elokuvan toinen apulaisohjaaja, Kasimir Högnäs on palaverien välissä tiukasti kännykkä korvalla. Järjesteltävää on vielä paljon ja päivät kuvausten alkuun hupenevat vauhdilla. Ne alkavat tiistaina Turun linnassa.

– On tässä kiirettä, mutta onneksi tätä on tehty jo viime vuoden lopulta asti, niin ei ihan tarvitse yöuniaan menettää, hymähtää Högnäs.

Kiireestä huolimatta tunnelmat ovat innostuneen odottavat. Högnäsin mukaan viikon aikana Suomeen on alkanut valua elokuvan kansainvälistä tähtikaartia, joka halutaan vielä pitää salassa.

Kolme mapillista avustajia ei riitä

1600-luvulle sijoittuva epookkielokuva The Girl King (Tyttökuningas) on yksi kaikkien aikojen suurimmista Suomessa kuvatuista elokuvatuotannoista. Ruotsia vuosina 1632 – 1654 hallinneesta kuningatar Kristiinasta kertova elokuva on yhteistuotanto Kanadan, Saksan, Ruotsin ja Suomen välillä. Budjetti on noin 6,5 miljoonaa euroa.

Tämän kokoluokan leffoja ei Suomessa kovin usein tehdä.

Kasimir Högnäs

Massiivisen historiallisen elokuvan valmistelutyö on ollut valtava. Tuhatpäisen avustajakaartin puvustaminen ja historiallisten miljöiden lavastaminen vaativat paljon työtä.

Sisäkuvissa nähtävistä Turun linnan saleista on jouduttu riisumaan kaikki nykyaikaan viittaava.

Kasimir Högnäs on yhdessä kolmannen apulaisohjaajan Jonna Vainion kanssa vastaanottanut liki kolme mapillista avustajahakemuksia, ja lisää kaivataan (siirryt toiseen palveluun). Elokuvassa nähdään suuria kruunajais- ja hääkohtauksia sekä armeijan kotiinpaluu sotaretkeltä. Etenkin parrakkaista miehistä on pulaa, mutta haussa on kaikenikäisiä ja -näköisiä miehiä ja naisia.

Marianna Filmsin Turun toimiston seinät on vuorattu avustajien kasvo- ja kokovartalokuvilla. Roolitukset ja kuvausaikataulut hahmottuvat perinteisinä paperilappusina.

– Kaikesta sähköisyydestä huolimatta paperi on kivaa! Avustajien ja muidenkin kuvista pystyy helposti muodostamaan kokonaisuuksia. Vaikka roolitus on alkanut jo loppuvuodesta, niin ihan parin viime viikon aikana olemme alkaneet soitella hakijoita läpi ja ilmoitella kuvauspäiviä. Se on hektinen prosessi, lopullinen aikataulu valmistuu aina suhteellisen myöhään, koska tässäkin elokuvassa on niin paljon liikkuvia osia ja niitä viilataan mahdollisimman pitkään.

Samaa duunia, mutta enemmän

Loppupeleissä työ on kuitenkin samanlaista, sitä on vaan vähän enemmän.

Kasimir Högnäs

Nuorelle elokuva-ammattilaiselle mukanaolo jättimäisessä tuotannossa on hieno näytön paikka.

– Tämä on tietenkin todella hieno projekti. Tämän kokoluokan leffoja ei Suomessa kovin usein tehdä, ja epookki poikkeaa paljon nykyaikaan sijoittuvista elokuvista. Ja on hienoa työskennellä kansainvälisen tekijä- ja näyttelijäkaartin kanssa.

Turun Taideakatemian kasvatille on jo entuudestaan karttunut kokemusta suuristakin elokuvatuotannoista.

Pienen budjetin lyhytelokuvien lisäksi Kasimir Högnäs on ollut mukana mm. Turussa kuvatussa Vares-sarjassa, Ella ja kaverit -elokuvissa sekä Ylen Inget ljus i tunneln -televisioelokuvassa. Marraskuussa hänen Itämeren roskaantumisesta kertova dokumenttinsa Muovinen meremme keräsi kiitosta Helsingin lyhytelokuvafestivaaleilla.

– Loppupeleissä työ on kuitenkin samanlaista, sitä on vaan vähän enemmän ja pitää olla vähän huolellisempi. Mutta ehkä ensi viikolla, kun kuvaukset alkavat, niin maanantaina vähän jännittää. Eiköhän siitä selvitä!