1. yle.fi
  2. Uutiset

Analyytikko MTV:n myyntiväitteestä: "Operaattorit hakevat liikevaihtoa sisältöpalveluista"

EVLI-pankin Mikko Ervastin mukaan teleoperaattoreilla on syitä hankkia omistuksia sisällöntuotannosta media-alalla. Muuttuvilla ja globalisoituvilla mediamarkkinoilla sisällön ja jakelun väliset rajat ovat Ervastin mukaan murtumassa.

Kotimaan uutiset

EVLI-pankin teknologia-alan analyytikko Mikko Ervastin mukaan Elisan mahdollinen kiinnostus MTV Median ostamiseen ruotsalaiselta Bonnierilta ei ole yllättävää. Talouselämä uutisoi asiasta perjantaina iltapäivällä.

- Operaattorit ovat viime aikoina lähteneet hakemaan uutta liikevaihtoa sisältöpalveluista, joita he jakavat oman verkkonsa kautta. MTV Medialla on maksullisia televisiopalveluita, jotka voisivat Elisaa kiinnostaa, Ervasti arvioi.

Ervastin mukaan koko MTV Median ostaminen olisi kuitenkin Elisalle melkoinen haaste yhtiöiden erilaisten liiketoimintamallien vuoksi.

- Kokonaisuutena MTV Media on kuitenkin aika laaja-alainen ja pitkälti mainosrahoitteinen, mikä ei ehkä sovi Elisan nykyisiin liiketoimintamalleihin. Tärkeätä näissä on se, että kuluttaja maksaa palveluista, ettei operaattorista tulisi riippuvainen mainosmarkkinoiden kehittymisestä.

Elisa ei ole kommentoinut asiaa Yle Uutisille. Sekä MTV että Bonnier ovat kiistäneet, että MTV:tä oltaisiin myymässä.

Mediamaisema murroksessa

Mainosmarkkinoiden murros on Ervastin mukaan ollut syynä MTV:n viime aikojen taloudellisiin vaikeuksiin.

- MTV:llä on ollut haasteita mediamarkkinoilla, mainostajat ovat siirtyneet entistä mitattavampiin ja laaja-alaisempiin mainosratkaisuihin, ja ulkomaalaiset kilpailijat, kuten Google ja Facebook, ovat saaneet ison siivun kakusta.

Operaattoreiden halu hankkia sisällöntuotantoa omiin käsiinsä selittyy Ervastin mukaan median kiihtyvällä globalisoitumisella, jonka ehdoilla menestyvät suurimmat toimijat.

- Ei media ole enää paikallista, siitä on tullut entistä globaalimpaa. Laajemmat palvelut pystyvät tuottamaan mielenkiintoista ja kattavaa sisältöä, joka ei ole enää sidottu siihen TV-kanavan tai päivälehden brändiin.

Lue seuraavaksi